Alumni in the spotlight | Drs. Karin de Jong

Erasmus School of Law

Drs. Karin de Jong

Senior Manager Forensic, Compliance & Analytics Deloitte

Karin de Jong (1980) is Senior Manager Forensic, Compliance & Analytics bij Deloitte. Hiervoor was zij werkzaam bij Ernst & Young. De basis legde zij aan Erasmus School of Law (ESL), in de studie Criminologie.

CIA

Karin de Jong heeft voordat zij aan de universiteit ging studeren de studie Commerciële Economie op hbo-niveau afgerond. Daarna wilde zij naar de politieacademie, maar ze werd afgewezen omdat ze zich vijf dagen te laat had ingeschreven. "Er werd in die tijd geadverteerd dat er meer blauw op straat moest en dat meer hoger opgeleiden naar de politie moesten, maar vervolgens wijzen ze je om zoiets af. Daar ging ik dus nooit meer heen." Vervolgens koos zij voor Criminologie en werd zo één van de eerste criminologiestudenten aan ESL.  Doordat de studie nieuw was, moesten studenten relatief veel zelf organiseren.

Zo regelde De Jong samen met twee medestudenten (Edwin de Wit & Paul Tjiam) dat ze naar Brussel gingen naar een congres over diamantsmokkel. Professor Henk van de Bunt vroeg ze om dat te formaliseren, wat er uiteindelijk toe leidde dat De Jong samen met haar eerder genoemde studiegenoten de studievereniging Criminologie In Actie (CIA) oprichtte.

Jeugdprofiel

Tijdens haar studie had De Jong eerst een bijbaan bij de Forensisch Psychiatrische Dienst in Amsterdam als project assistent jeugdafdeling. Op die manier kwam zij in aanraking met jeugdcriminaliteit, waardoor zij voor het jeugdprofiel in de master koos. Na dit baantje werd zij student-assistent bij criminologie, waarmee ze in aanraking met academisch onderzoek kwam. Vanuit de CIA had De Jong geregeld dat er een spreker van Ernst & Young kwam praten over fraude. Dr. Sylvie Bleker deed zelf fraude en identiteitsonderzoek en zocht nog wat zogenaamde 'handjes.' De Jong trok de stoute schoenen aan, schreef een brief, kwam op gesprek en kreeg een baan aangeboden. Na enige twijfelen tussen academisch onderzoek en het bedrijfsleven koos ze voor het laatste. "In academisch onderzoek gaan er jaren overheen qua resultaat, in de praktijk heb ik soms maar twee dagen. Die snelheid zocht ik op dat moment." Na een tijd bij Ernst & Young gewerkt te hebben werd haar baas gevraagd om partner bij Deloitte te worden. De Jong werd gevraagd mee te gaan. Bij Deloitte kwam ze bij het onderdeel Risk Services consulting terecht, waardoor ze breder kon werken dan puur feitelijk onderzoek naar fraude, dat paste goed bij haar. Inmiddels werkt ze alweer zes jaar voor Deloitte en maakt ze mooie stappen in haar carrière. Nu is ze senior manager, waardoor ze ook steeds meer leiding geeft, in plaats van (alleen) zelf onderzoekt of advies geeft aan multinationale financiële instellingen en corporate organisaties op het gebied van Regulatory Compliance.

Vrijheid

Uit haar studie heeft ze meegekregen te verbinden en verbanden te leggen. Dit komt zeer van pas in de praktijk. Verder heeft ze een brede interesse en gezonde nieuwsgierigheid (verder) ontwikkeld. "Door uit hoorcolleges te filteren wat de docent precies van belang acht leer je daarnaast ook later in de praktijk uit de verhalen van cliënten te halen wat precies de 'klantvraag' is." Aan studenten wil De Jong meegeven dat je studietijd écht uniek is en dat je die tijd nooit meer terugkrijgt. " De vrijheid en onbegrensde mogelijkheden die je tijdens je studententijd ervaart en de ontwikkeling die je op dat moment kunt doormaken is uniek. Geniet daarvan, want later tijdens je carrière zijn er andere mooie dingen en kansen, maar dát gevoel van vrijheid komt bijna niet terug."

Publicatiedatum: 21 mei 2014