Alumni in the Spotlight | Drs. Manon Kleijn

Hoe meer hoe beter.

Drs. Manon Kleijn

Tutor Criminologie Erasmus School of Law

Manon Kleijn is tutor Criminologie aan Erasmus School of Law, daarnaast voert ze verschillende onderzoeken uit. Maar ze doet nog veel meer, ‘hoe meer hoe beter’ meent Manon. Als ik haar vraag wat ze in haar vrije tijd doet, vertelt ze met veel passie over sporten. Ook hier stelt ze weer doelen voor zichzelf; ze wil fit blijven. Dit moet ook wel want anders kan je niet zoveel doen in je leven.

Knokken

Manon moest knokken voor haar vwo-diploma, 'ik was de perfecte havo leerling'. Maar op de universiteit ging er een wereld voor haar open. Van de zesjes ging ze naar negens op de studie Criminologie. Ze ontdekte dat studeren veel toegankelijker werd als een onderwerp je interesseert. 'Ik vond het leuk en daardoor snapte ik het ook beter' zegt Manon. Na haar bachelor Criminologie wilde Manon een psychologische master doen. Op de universiteit in Leiden vond ze de master ‘forensische criminologie’. Haar eerste droom werd voltooid toen ze stage mocht doen bij de observatiekliniek ‘Pieter Baan centrum’. ‘Er heerst een taboe op vrouwencriminaliteit, dit vond ik interessante problematiek.’ Ze deed een interessant dossieronderzoek en het onderwerp voor haar scriptie werd ‘algemene onderwerpen binnen de psychiatrie: Vrouwen en mannen in het Pieter Baan Centrum’.

Universiteit heeft charmes

Grote dromen