Alumni in the spotlight | Laura Nijkamp MSc

Erasmus School of Law
Trek de stoute schoenen aan en stap op interessante bedrijven af!

Laura Nijkamp MSc

Wetenschappelijk onderzoeker bij het Trimbos-instituut

Een minor ‘Veiligheid en Sociale cohesie’ binnen de hbo-opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming bevestigde voor Laura dat haar toekomst ligt in het werken aan vraagstukken over veiligheid en criminaliteit. Na afronding van de studie Criminologie belandde ze in de onderzoekswereld.

Haar advies aan afgestudeerden: “Trek de stoute schoenen aan en stap af op bedrijven waar je jezelf vindt passen.”

“Criminaliteit en veiligheid zijn thema’s die mij altijd enorm aan hebben gesproken en die ook steeds weer terugkomen”, aldus Laura. “De broer van mijn overgrootvader was wijkagent in Spangen.

Mijn vader werkte langere tijd bij de Marechaussee en was docent op een beveiligingsopleiding. Als kind was ik al gefascineerd door hun verhalen. Dus toen ik de universitaire studie Criminologie ontdekte, had ik echt een ‘aha-moment’, omdat het precies aansloot bij mijn interesses. Ik was dolblij dat ik was ingeloot.” Laura nam haar studie heel serieus en heeft er, inclusief haar master, vier jaar over gedaan.

Haar opleiding sloot ze af met een onderzoeksstage bij onderzoeksinstituut TNO dat resulteerde in een scriptie en internationale publicatie over de verwachtingen en effecten van buurtpreventie. Naast haar studie hield ze zich ook bezig met andere activiteiten. “Ik heb langere tijd als medewerker kennis en ontwikkeling bij een uitvaartonderneming gewerkt. Ook ben ik actief geweest voor studievereniging CIA. Later ben ik bij het Studiepunt ESL gaan werken als student-assistent en hier kon ik na mijn studie blijven. Eerst als onderwijs- en onderzoeksmedewerker en later als studieadviseur. Toch bleef het criminologisch onderzoek me trekken en dus bleef ik rondkijken naar een baan waar ik met deze passie aan de slag kon.”

Onderzoek

Die baan vond ze bij onderzoeks- en communicatiebureau EMMA, waar ze anderhalf jaar ervaring opdeed op thema’s als ondermijning, de inbeslagname van drugs en radicalisering. Ze kon vervolgens aan de slag als wetenschappelijk onderzoeker bij het Trimbos-instituut, waar ze op dit moment met veel plezier werkt binnen het onderzoeksprogramma Jongeren en Riskant Gedrag. Hier voelt Laura zich als een vis in het water. “Onderzoeken, dat was precies wat ik wilde. Voor mij is dit een droom die uitgekomen is. Hier volg ik mijn passie. Werken bij een organisatie als het Trimbos-instituut maakt dat je impact kunt creëren met de dingen die je doet. Hierdoor kun je echt het verschil maken. Iemand noemde me een tijd geleden ‘kleine wereldverbeteraar’ en misschien ben ik dat ook wel. Maar hoe mooi is het om via onderzoek zelf te blijven leren en daarnaast een bijdrage te leveren aan kennisontwikkeling en maatschappelijke inzichten!"

Trek af en toe de stoute schoenen aan

Laura kijkt met veel plezier terug op haar studie aan ESL en raadt studenten aan zichzelf interessant te maken voor een werkgever. “Het is niet eenvoudig om met deze studie een baan te vinden, dus zorg ervoor dat je interessant bent voor een potentiële werkgever. Bijvoorbeeld door het lopen van stages of door actief te zijn voor een studievereniging. En trek ook af en toe de stoute schoenen aan door zelf bedrijven te benaderen. Zo ben ik uiteindelijk ook in het veld beland waar ik aan de slag wilde. Mijn baan bij het Trimbos-instituut sluit niet alleen aan op mijn studie en expertise, maar ook op wat ik werkelijk leuk vind. Dat is enorm waardevol.”

Publicatiedatum: 24 januari 2017