Alumni in the spotlight | Mr. André Flikweert

Erasmus School of Law

Mr. André Flikweert

Officier van justitie Openbaar Ministerie parket Rotterdam

André Flikweert (1968) is officier van justitie bij het Openbaar Ministerie (OM) bij het parket Rotterdam. Na zijn afstuderen ging hij eerst een paar maanden naar Toronto gegaan om wijsbegeerte te studeren. Vervolgens meldde hij zich aan voor de Raio (Rechterlijk ambtenaar in opleiding). Via die weg belandde hij bij het OM, waar hij tot nu toe werkzaam is.

Econometrie

André Flikweert kwam op zijn zeventiende al van het VWO, omdat hij op de basisschool een klas had overgeslagen. Vanuit Zeeland, waar hij opgroeide, ging hij Econometrie studeren in Rotterdam. Dat beviel niet, vandaar dat hij naar een andere studie in Rotterdam keek. “Rechten was in die zin wel ‘tweede keus’, maar het beviel goed. Ik had wel het idee met rechten mij breed te oriënteren en veel kanten uit te kunnen. Dat speelde wel mee.”

Flikweert was al vrij jong politiek actief. “Ik was lid van het landelijk bestuur van het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA. Vanuit die interesse ben ik staats- en bestuursrechtelijk afgestudeerd. Daar doe ik tegenwoordig niks meer mee, dat bewijst dat mijn gevoel, dat rechten een brede opleiding is, klopte.” Naast zijn studie rechten heeft Flikweert ook wijsbegeerte gestudeerd, maar daarin is hij niet afgestudeerd. Het is wel de reden waarom hij na zijn afstuderen in de rechtsgeleerdheid een paar maanden in Toronto wijsbegeerte heeft gevolgd.

Raio

Bij terugkomst uit Canada ging Flikweert de selectie van de Raio in, om vervolgens geselecteerd te worden. “Ik ging daar open in. Tijdens mijn studie was ik nooit in een rechtszaal geweest en had ik geen benul hoe alles in de praktijk werkte. Achteraf eigenlijk onbegrijpelijk. Hoewel ik bestuursrecht leuk vond raakte ik enthousiast door het OM en kreeg ik een gevoel van ‘dit is het.’” Zijn keuze voor de Raio kwam waarschijnlijk voort uit een “algemeen gevoel van rechtvaardigheid en idealisme.”

Na een carrière waarin hij officier in Middelburg en Dordrecht is geweest en waarin hij zich onder andere heeft beziggehouden met milieuzaken en fraude is hij nu teamhoofd van de regio Rotterdam Noord bij het parket Rotterdam. “Het team waar ik leiding aan geef bestaat uit ongeveer 25 mensen en draait alle grotere zaken in de regio Rotterdam Noord. Zelf ben ik nu steeds meer leidinggevende, manager, maar daarnaast ben ik ook inhoudelijk verantwoordelijk.”

Onderscheidend vermogen

De vaardigheid om leiding te geven heeft Flikweert in de praktijk geleerd. Toch is de opleiding wel nuttig gebleken. “Ik heb daar geleerd om zelfstandig te werken en om hoofd- van bijzaken te onderscheiden, hoewel ik dat laatste ook uit mijn studie wijsbegeerte gehaald heb. Overigens moet je niet de fout maken de details te vergeten, want ook die blijven belangrijk. Daarnaast werd je in mijn tijd als zogenaamde ‘ZKK’-jurist (Zelfstandig, Kritisch en Kreatief) opgeleid.”

Aan studenten wil Flikweert meegeven dat het “vooral, echt heel wezenlijk is tegenwoordig dat je een streepje voor hebt. Wat onderscheidt jou van de massa? Dat is ook waarnaar gekeken wordt als je bij het OM solliciteert. Laat zien dat je dingen extra doet, dat je ondernemend van aard bent. Ook het lopen van een stage is daarin goed. Laat gretigheid en interesse voor het vak zien en stijg boven het gemiddelde uit. Ervaring in het bestuurswerk lijkt mij in het bijzonder nuttig, omdat je daar vaardigheden zoals leidinggeven leert.”

Publicatiedatum: 25 maart 2014
Aangepast: 12 april 2018