Alumni in the Spotlight | Mr. Anne Mieke Zwaneveld

Erasmus School of Law
Doe iets wat je leuk vindt!

Mr. Anne Mieke Zwaneveld

Gemeentelijk ombudsman Rotterdam eo.

Mr. Anne Mieke Zwaneveld (1962) is gemeentelijk ombudsman voor de gemeente Rotterdam en een aantal omliggende gemeenten. Nadat zij afstudeerde in Nederlands Recht aan Erasmus School of Law, begon zij niet veel later aan de toenmalige RAIO (een opleiding voor rechterlijk ambtenaren).

In 1993 begon Anne Mieke als officier van justitie bij het Openbaar Ministerie in Rotterdam. In haar periode als officier van justitie bij het Rotterdams parket heeft zij zich beziggehouden met georganiseerde criminaliteit en interne zaken, een onderwerp dat de laatste periode weer aan aandacht gewonnen heeft.

Ook stond zij als Officier van Justitie mede aan de wieg van de beroemde patseraanpak. In 2004 stapte zij over naar het Landelijk Parket, daar heeft zij 2 jaar gewerkt aan diverse onderwerpen, onder meer bewaken en beveiligen. Hierna maakte Anne Mieke de overstap van de staande- naar de zittende magistratuur en werd zij vicepresident van de sector strafrecht op de Rechtbank Rotterdam. Tijdens haar periode bij de Rechtbank Rotterdam combineerde zij een juridisch inhoudelijke functie als rechter, met een management functie als vicepresident van de sector strafrecht. In 2010 vond zij een nieuwe uitdaging in iets dat zij anno nu nog altijd met veel plezier doet: gemeentelijk ombudsman. De basis voor deze imposante carrière legde zij echter aan Erasmus School of Law.

Rechten

Zwaneveld koos voor de studie Rechten in Rotterdam vanwege de nabijheid, maar zeker ook vanwege het algemene stramien en de economische oriëntatie van de Erasmus Universiteit. Zij is eerlijk wanneer het gaat over haar eerste ervaringen met de studie, “ik vond het maar taaie stof en had veel plezier met mijn studentenvereniging, maar al snel ontdekte ik dat ik de praktijk erg interessant vond. Het is dan ook belangrijk om zaken naast je studie te doen om je te ontwikkelen en in de praktijk bezig te zijn.” Vanuit haar studietijd herinnert Anne Mieke zich nog de colleges van de markante professoren Van Dunné, Slagter en Hulsman. Van deze laatste herinnert ze zich vooral dat hij een voorstander was van het abolitionistisch perspectief. Dit wakkerde overigens bij haar niet direct het enthousiasme voor het strafrecht aan … Zij heeft destijds gekozen voor de privaatrechtelijke afstudeerrichting en volgde daarbij ook een aantal bedrijfseconomische vakken. Het belang van statistiek, zeker ook voor studenten rechtsgeleerdheid, is iets dat Zwaneveld graag benadrukt. Zij spreekt gedreven over de meerwaarde van statistiek: “laat je niet het bos in sturen doordat je niet goed thuis bent in de statistiek! Ik zag in vorige beroepen hoe belangrijk het is dat je zelf cijfers en gegevens kunt interpreteren. Als iemand mij cijfers en gegevens rondom DNA-sporen voorlegde, merkte ik dat ik veel gehad heb aan statistiek.”  Anne Mieke Zwaneveld zag haar kennis van statistieken dan ook goed van pas komen als officier van justitie en later rechter.

Gemeentelijke ombudsman

Sinds 2010 is zij echter werkzaam als gemeentelijk ombudsman. Ze beoordeelt of de overheid zich behoorlijk gedraagt jegens burgers en ondernemers en dan is onafhankelijkheid het belangrijkste wat ze heeft. Zoals zij dat zelf zegt, heeft ze geen vrienden meer “en die hoef ik ook niet te hebben!” Terloops heeft zij voor de student van nu nog een aantal tips klaarliggen. “Discipline en doorzetten zijn zaken die je wellicht bekend zijn, maar ik denk dat het echt belangrijk is om je eigen pad te volgen tijdens je studie. Doe iets wat je leuk vindt! Dat is namelijk vaak iets waar je goed in bent en waarin je je verder kunt ontwikkelen.”

Publicatiedatum: 7 december 2015