Alumni in the Spotlight | Mr. Carolien Pietjouw

Blijf jezelf ontwikkelen.

Mr. Carolien Pietjouw

Manager bij PwC

Carolien Pietjouw (1966) is manager bij PwC. In die rol richt zij zich op onafhankelijk onderzoek en op governance- en bedrijfsvoeringsvraagstukken, met als doel een bijdrage te leveren aan de verbetering van de publieke sector. Voordat ze bij PwC aan de slag ging heeft ze diverse andere functies bekleed. De basis hiervoor, zegt zij ook zelf, legde ze tijdens haar tijd aan Erasmus School of Law.

Betrokken en bevlogen

Op haar LinkedInprofiel omschrijft Pietjouw zichzelf als ‘betrokken’ en ‘bevlogen’. Tijdens het interview blijkt dat zeker te kloppen. Vol passie vertelt ze dat de keuze voor rechten vanaf het begin af aan helder was. “Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel, dat is een rode draad in mijn leven. Ik voel me erg betrokken bij de samenleving. Om die reden wilde ik eigenlijk advocaat worden.” De keuze tussen Rotterdam en Leiden, dat dichter bij haar woonplaats lag, was lastiger. “Maar ik vond Leiden te corporaal en dus ging ik naar Rotterdam voor de prettige sfeer die daar hing.”

Tijdens de studie kwam Pietjouw er al snel achter dat de advocatuur niet het meest logische beroep was als je op zoek bent naar rechtvaardigheid. “Advocaten benaderen een zaak vaak legalistisch, ze proberen op regels te winnen. Dat leidde ertoe dat ik dacht: ‘advocaten zijn haaien!’” Waar je vaker ziet dat studenten met een groot rechtvaardigheidsgevoel de studie binnenkomen, maar dat vervolgens enigszins laten varen, hield Pietjouw eraan vast. “En dus werd ik geen advocaat.”

Opbouwen

Na haar studie ging Pietjouw aan de slag bij de Algemene Rekenkamer, waar ze acht jaar werkzaam was. Vervolgens heeft ze bij de gemeente Rotterdam in een kleine vijf jaar tijd een auditstructuur opgebouwd. Opbouwen deed ze ook in haar volgende baan als directeur van de (destijds) nieuw opgerichte Noordelijke Rekenkamer. Na een korte periode als bestuurder/directeur van Stichting de Ombudsman Hilversum startte zij in maart 2013 als manager bij PwC. Daar heeft ze het goed naar haar zin. “Bij PwC is kennis altijd dichtbij. In feite is iedere collega een toegangspoort tot een enorme set aan kennis en ervaring.”

Pietjouw kijkt met veel plezier terug op haar studietijd. “Het is in feite je tweede vormingsperiode. Na je pubertijd weet je een beetje wie je bent, maar dan probeer je het antwoord te vinden op de vraag wat je daar dan mee wilt doen.” In haar verschillende banen heeft ze eigenlijk altijd plezier gehad van haar studie. “Je leert een bepaalde manier van denken die toch wezenlijk anders is dan wanneer je bijvoorbeeld economie studeert.” Pietjouw heeft altijd in en rondom de publieke sector gewerkt. “Onder iedere maatschappelijk vraagstuk ligt wel een vorm van wetgeving verscholen, waar ik snel toegang tot heb en kan doorgronden. Daarnaast beschik ik onder andere door mijn studie over een referentie- en analysekader dat in elke situatie toepasbaar is.”

Ontwikkelen en genieten

Carolien Pietjouw heeft altijd bewust na een paar jaar van baan gewisseld. “Je moet jezelf blijven ontwikkelen, maar ik ben nu op een punt in mijn leven gekomen dat ik het ook belangrijk vind om iets terug te geven. Mijn opgedane ervaring moet niet alleen bij mij blijven.” Aan studenten wil Pietjouw meegeven: “geniet van het leven! Maar blijf tegelijkertijd zakelijk: wees eerlijk naar jezelf en kijk wat bij je past. Zoek datgene dat je écht leuk vindt, waar je van gaat ‘kwispelen’. En zorg ervoor dat je in je eerste baan een goede mentor hebt, want die ontdekt bij jou waarschijnlijk nog eerder de ‘kwispelfactor’ dan jijzelf en die geeft je dan ook de kans en het vertrouwen om te slagen.”

Publicatiedatum: 29 mei 2015