Alumni in the spotlight | Mr. dr. Joke de Wit

Joke de Wit
Besef dat je als student tot een selecte groep mensen behoort!

Mr. dr. Joke de Wit

Universitair hoofddocent Staats- en Bestuursrecht

Mr. dr. Joke de Wit is sinds 1999 werkzaam bij Erasmus School of Law. Zij begon haar carrière aan Erasmus School of Law als medewerker onderwijslogistiek, oftewel roostermaker. Daarvóór had De Wit al een veelzijdige en indrukwekkende (studie)carrière achter de rug; begonnen als docente lichamelijke opvoeding, rondde zij ook een opleiding Duits en fysiotherapie succesvol af. De Wit liet tijdens haar werkzaamheden bij Erasmus School of Law zien over vele talenten te beschikken en werd gevraagd om studieadviseur te worden.

Cum laude

Om studieadviseur te kunnen zijn, diende De Wit echter wel eerst de propedeuse van de studie Rechtsgeleerdheid af te ronden. Met alle studie-ervaring en de gezonde werkmentaliteit die De Wit bezit, greep ze deze nieuwe kans met beide handen aan; ze startte met de deeltijdstudie Rechtsgeleerdheid in de avonduren. Nadat ze het eerste jaar had behaald, besloot De Wit naast haar baan als studieadviseur de studie Rechtsgeleerdheid in de avonduren voort te zetten. En met bijzonder veel succes: ze sloot de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid (2005) én de master Staats-en bestuursrecht (2007) beide cum laude af. Hierna ging ze aan de slag als universitair (hoofd)docent Staats- en Bestuursrecht.

Hier kwam het traject nog niet tot stilstand voor De Wit: zij startte in 2008 aan haar proefschrift over de toenemende invloed van het internationale recht in de nationale rechtsorde. In haar proefschrift staat artikel 94 van de Grondwet centraal, waarin aan de rechter de bevoegdheid wordt toegekend om nationaal recht te toetsen aan internationaal recht. De Wit gaat dieper in op de betekenis en bedoeling van dit artikel, waarbij ze tevens onderzoekt hoe in de rechtspraak is omgegaan met de bevoegdheid om nationaal recht buiten toepassing te laten als dit in strijd is met internationaal recht.

Mijn tip: “Studeren is topsport, maar biedt je de mogelijkheid om jezelf echt goed te leren kennen.”

.

Doorzettingsvermogen en winnaarsmentaliteit

Met inmiddels 25 jaar studie- en werkervaring, wist De Wit een efficiënte combinatie te maken tussen het docentschap en haar proefschrift. Het onderzoek voor haar proefschrift bood de kans om echt diep in de juridische materie te duiken. Daarnaast kwamen haar doorzettingsvermogen en winnaarsmentaliteit haar goed van pas. Het wekt dan ook geen verbazing dat de veelgebruikte slogan “Studeren is topsport” voor Erasmus School of Law door De Wit is bedacht. Het de diepte ingaan en doorzetten is haar goed bevallen, hoewel het promotietraject niet alleen maar leuk was: “Soms is het ook eenzaam als je zit te ploeteren met slechts studieboeken als gezelschap.”

Wanneer De Wit spreekt over het docentschap, licht haar gezicht op. Meermaals benadrukt zij heel erg te genieten wanneer ze een ingewikkeld onderwerp probeert uit te leggen aan eerstejaarsstudenten. Wanneer zij dan de zaal rondkijkt en ziet dat de studenten de studiestof langzaam maar zeker gaan begrijpen en ‘het kwartje valt’, geeft haar dat een goed gevoel.

Publicatiedatum: 11 december 2013
Aangepast: 12 april 2018