Alumni in the spotlight | Mr. dr. Sanne Struijk

Foto van Sanne Struijk
Je moet wel een beetje gek zijn voor een fulltime baan met veel nevenfuncties, maar het houdt het allemaal wel dynamisch.

Mr. dr. Sanne Struijk

Universitair hoofddocent Strafrecht Erasmus School of Law

Sanne Struijk is het voorbeeld van iemand die veel tegelijk kan en doet. Ze is moeder, universitair hoofddocent bij de sectie Strafrecht, redactielid van het juridisch tijdschrift Sancties, rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Rotterdam én ze is lid van de Commissie van Toezicht van de penitentiaire inrichting De Schie te Rotterdam.

Maatschappelijke drijfveer

Hoewel het aanvankelijk niet haar plan was, is Struijk na haar studie bij de faculteit gebleven. Al een maand na haar afstuderen begon ze als docent bij de sectie Strafrecht. Kort daarna begon ze met haar onderzoek naar een destijds nieuwe sanctie in het Wetboek van Strafrecht: de ISD-maatregel. De sanctie heeft specifiek betrekking op veelplegers, die, vaak verslaafd aan alcohol of (hard)drugs, ten gevolge van de verslaving constant criminaliteit plegen.

Deze vorm van criminaliteit wordt ook wel “draaideurcriminaliteit” genoemd, aangezien veelplegers tot voor kort relatief lage straffen kregen en zodoende in en uit het Strafrecht gingen. De ISD-maatregel biedt de rechter de mogelijkheid de veelpleger voor maximaal twee jaar van zijn vrijheid te beroven, om de samenleving te beschermen tegen de veelpleger en hun recidive te beëindigen. Sanne Struijk: “Ik besloot mijn proefschrift op deze actuele en interessante sanctie te baseren, maar nam het wel iets breder, vandaar de titel “De ISD in perspectief”. Ik heb het belicht vanuit de historische ontwikkeling met betrekking tot dogmatiek, wetgeving, beleid en rechtspraak. Een juridisch proefschrift, met ook een duidelijk maatschappelijk perspectief. De wisselwerking tussen het strafrecht en de maatschappij is sowieso wat mij intrigeert en de drijfveer in mijn onderzoek.”

Praktijkervaring in de collegezaal

Ook in haar colleges betrekt Struijk constant de samenleving. “Je kunt zeggen: zo staat het in de wet en in jullie studieboek, maar daar kunnen studenten ook zelf achter komen. Ik deel dus bewust mijn praktijkervaring in de zaal om de colleges voor bijvoorbeeld ‘mijn’ bachelorvak Materieel Strafrecht levendig te houden.” Praktijkervaring heeft ze genoeg, onder meer als rechter-plaatsvervanger bij de strafsector van de Rechtbank Rotterdam en als lid van de Commissie van Toezicht van de penitentiaire inrichting in Rotterdam. In die functie houdt ze zich bezig met het, in de wereld redelijk unieke, beklagrecht. Sanne: “Die ervaring en kennis draag ik over aan de studenten in ons mastervak Sanctierecht. Voor hen is het interessant om te horen hoe het er in zo’n penitentiaire inrichting echt aan toe gaat.”

Strafrecht en Criminologie

Sanne Struijk vertelt dat haar sectie veel samenwerkt, onder meer met Criminologie, een opleiding die werd opgezet toen zij daar student-assistent was. “Drie jaar geleden hebben prof. Bleichrodt en ik gezamenlijk met Criminologie een evaluatieonderzoek gedaan naar de extra beveiligde inrichting in Vught, in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Heel nuttig, een jurist en criminoloog denken toch verschillend en samen ben je complementair en krachtig.” Al met al vervult Struijk haar functie op een veelzijdige manier, zoals zij dat zelf ook is. Ze kan het iedereen aanraden. “Je moet wel een beetje gek zijn om het te willen, al die nevenfuncties naast een fulltime baan. Maar ik krijg er van de faculteit gelukkig wel de ruimte voor. Voor mij persoonlijk is het een bewuste keuze, want ik vind het leuk om met verschillende dingen tegelijk bezig te zijn. Het houdt het allemaal wel dynamisch.”

Publicatiedatum: 14 januari 2017