Alumni in the Spotlight | Mr. drs. Evelien Alblas

Foto van Evelien Alblas
Durf buiten de gebaande paden te treden, ook als dit een opoffering vergt.

Mr. drs. Evelien Alblas

Persoonlijk assistent van Cora van Nieuwenhuizen, VVD-Europarlementariër

Evelien Alblas woont in de Europese hoofdstad Brussel. Dat is niet geheel toevallig, want zij werkt daar als persoonlijk assistent voor Cora van Nieuwenhuizen, lid van het Europees Parlement voor de VVD. In die hoedanigheid adviseert Alblas haar onder andere op het gebied van belastingen, pensioenen, internationale accounting standaarden, verzekeraars en aandeelhoudersrechten. Een breed en gevarieerd pakket. “In die zin is er niet veel veranderd ten opzichte van mijn studententijd: ik moet nog steeds veel lezen!”

Bestuurskundig fiscalist

Alblas heeft eerst Bestuurskunde gestudeerd aan de EUR. Omdat zij zichzelf op haar 21ste te jong en onervaren vond om al de arbeidsmarkt op te gaan, heeft zij ervoor gekozen om daarna ook nog de studie Fiscaal Recht te volgen aan de EUR. Eerst in deeltijd, tijdens de afronding van haar Bestuurskunde-scriptie, later in voltijd. Dat zij beide studies zou gaan volgen aan de EUR, stond voor haar niet ter discussie: "ik hield en houd van de zakelijke mentaliteit van de universiteit en de stad Rotterdam. En daarnaast is er de hoge kwaliteit van onderwijs en docenten."

Tijdens haar masterjaar Fiscaal Recht is Alblas als werkstudent aan de slag gegaan bij de internationale sectie binnen de Algemene Fiscale Praktijk van Loyens & Loeff N.V. in Rotterdam. "Ik had het daar erg goed naar mijn zin en logischerwijs vloeide uit mijn werkstudentschap een fulltime baan voort na mijn afstuderen." Tijdens haar studies  werkte Alblas onder andere al als Ambassador en student-assistent bij de Algemene Bestuursdienst en op de afdeling Marketing en Communicatie. Ook nu heeft Alblas de universiteit nog niet helemaal losgelaten. Zij geeft op regelmatige basis gastcolleges aan masterstudenten Fiscaal Recht in het kader van het Fiscaal Confrontatievak. “Mevrouw Sigrid Hemels, destijds mijn docente en scriptiebegeleidster Fiscaal Recht, heeft mij vorig jaar gevraagd of ik het leuk zou vinden om de studenten iets te vertellen over mijn huidige baan en de toegenomen aandacht voor fiscaal recht vanuit ‘Brussel’ (naar aanleiding van LuxLeaks, red.). Dat kon ik natuurlijk niet weigeren!”

Brussel

Over haar vertrek bij 'Loyens' en de keuze voor het werken en wonen in Brussel zegt zij het volgende: "Soms zijn er van die momenten in het leven waarop je op een tweesprong staat. Dan is de vraag: spring ik op de trein of niet? Want ik weet dat 'ie niet nog een keer voorbij komt. Ik wilde altijd al graag in het buitenland werken en dus heb ik de sprong gewaagd." En spijt van die beslissing heeft Alblas na ruim een jaar zeker niet. "Mijn baan is dynamisch, ik ontmoet veel interessante mensen, kom overal en leer hoe internationale politiek echt werkt." Alblas koos voor Fiscaal Recht vanwege de interesse die zij altijd al voor het financieel-juridische vakgebied gehad heeft. Zo liep zij tijdens haar studie Bestuurskunde al een halfjaar stage bij de Inspectie voor de Rijksfinanciën in Den Haag. Alblas herinnert zich met plezier nog de ‘levendige’ colleges van de  docenten Sigrid Hemels en Guido de Bont, personen die ook vaak door de media gevonden worden vanwege hun expertise. Leuke anekdotes heeft ze genoeg, maar een van de meest herkenbare is toch wel het krakerige bandje dat vlak voor aanvang van het tentamen aankondigt dat het gebruik van mobiele telefoons ten strengste verboden is. “Compleet onverstaanbaar en lachwekkend, maar het neemt wel de spanning weg!” '

Ja-knikkers'

Vanuit haar studies heeft Alblas in het bijzonder de onafhankelijke manier van denken en het stellen van prioriteiten meegekregen. "Heel prettig, want de persoon voor wie ik werk heeft weinig aan 'ja-knikkers'. Gezien de breedte van mijn portefeuille is het ook wel handig om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden. Daarnaast zijn natuurlijk mijn kennis van (internationaal) fiscaal recht en ervaringen als fiscalist echte 'assets'. Vertaald naar concrete tips voor studenten en afgestudeerden hamert Alblas met name op discipline en durf. “Durf buiten de gebaande paden te treden, ook als dit een opoffering vergt. Met mijn verhuizing naar Brussel liet ik familie, vrienden en ‘comfort zone’ destijds achter me. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat dit een van mijn beste beslissingen ooit is geweest.”

Publicatiedatum: 4 januari 2016