Alumni in the spotlight | Mr. drs. Vincent Karremans

Vincent Karremans
Je kunt voor alles een reden bedenken het niet te doen, maar het is veel mooier om het wel te durven.

Mr. drs. Vincent Karremans

Oprichter en directeur Magnet.me

Vincent Karremans is de oprichter en directeur van online-netwerk site Magnet.me. Daarmee staat hij al op jonge leeftijd aan het roer van een van de snelst groeiende bedrijven, die bovendien ook nog eens de Engelse markt aan het veroveren is.

De Rotterdamse universiteitswereld bleek daarbij de springplank voor zijn indrukwekkende cv als voormalig President van het RSC en enig student-lid van de commissie verantwoordelijk voor de grootse eeuwviering van de Erasmus Universiteit. Karremans koestert als dubbelstudent Recht en Economie dan ook nog warme herinneringen aan Erasmus School of Law.

Ondernemende duizendpoot

Dat Karremans na afloop van het tweetalig vwo zou kiezen voor Recht en Economie, was geen uitgemaakte keuze. Pas na een tip van de decaan van zijn middelbare school, kwam hij er achter dat deze studie hem paste. Die studie kwam bijvoorbeeld door vele extracurriculaire activiteiten niet direct geheel soepel uit de startblokken, maar Karremans liet al tijdens zijn studie zien dat hij weet onder druk te presteren: in een jaar tijd haalde hij maar liefst 144 (!) ECTS. Na afloop van een bachelor die hij onder meer nog vulde met een bestuursjaar bij het Rotterdamsch Studenten Corps, koos Karremans voor de master Ondernemingsrecht, een ideale ondernemingsschool volgens hem.

Tijdens zijn studie merkte Karremans dat hij enorm aangetrokken werd door het informatierecht en dat hij zich docent Pieter Kleve nog goed herinnert is dan ook geen verrassing. Ook de colleges uit zijn master Ondernemingsrecht van prof. Assink en prof. Vletter staan hem nog goed bij. Reeds tijdens zijn studie merkte Karremans dat hij veel had aan de combinatie van economie en rechtsgeleerdheid. “Door deze studies te combineren was ik in staat om buiten hokjes te denken. Bijvoorbeeld tijdens mijn scriptie, die ik schreef over de juridische kwalificatie van data, merkte ik dat dit mij erg hielp. Die scriptie was echter niet de afsluiting van mijn studietijd: ik werd door het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit namelijk gevraagd om als enige student zitting te nemen in de Centennial Committee. Wat een fantastische eer om mee te mogen werken aan het eeuwfeest van mijn universiteit!”

Het heft in eigen hand

Aan het eind van Karremans studententijd ontstond het bedrijf waar hij vandaag de dag de online-netwerkmarkt mee verovert. Het idee voor Magnet.me ontstond in een zaal van het toenmalige L-gebouw (nu Sanders Building) samen met zijn studievriend Freek en Karremans merkte al direct dat hij veel steun had aan zijn studie aan Erasmus School of Law. De gestructureerde manier van denken en de kennis om contracten volledig te doorgronden beschouwt hij als bijzonder waardevol voor ondernemers. Nu is zijn bedrijf zo gegroeid dat Karremans als directeur, samen met zijn mededirecteuren, verantwoordelijk is voor de algehele gang van zaken en ontwikkeling van Magnet.me.

En die groei boeken zij niet enkel binnen de landsgrenzen: recent werkte Karremans zo’n anderhalf jaar vanuit Londen om de groei op de volgens hem wat conservatieve Britse markt gestalte te geven door ‘jong, ambitieus en innovatief’ te zijn. Gevraagd naar tips geeft Karremans dat je zelf je eigen kansen kunt creëren. “Als student heb je een unieke kans om te gaan ondernemen die je later niet zo snel meer krijgt. Daarbij is het alleen maar goed om onderuit te gaan als je zorgt dat je ervan leert. Failing is the best future, maar als jurist heb je juist de bagage om ‘if this, then that’-situaties te doorzien. En: uiteindelijk kun je voor alles een reden bedenken om het niet te doen, maar het is veel mooier om het wel te durven en het gewoon te doen.”