Alumni in the spotlight | Mr. Ellen Dutilh-Bouwer

Vaar je eigen koers.

Mr. Ellen Dutilh-Bouwer

Zelfstandig onderneemster – Loopbaancoach

Ellen Dutilh-Bouwer (1963) is een betrokken alumna van Erasmus School of Law. Als voorzitter van de Kring van Juristen, een subgroep van de Erasmus Alumni Vereniging (EAV), hielp zij mee met het organiseren van Be Inspired bijeenkomsten. En ook nu laat zij de universiteit niet los. Ze bezoekt vrijwel elk alumnidiner en als coach is zij actief in het MyFuture coachcafé, waarin zij studenten begeleidt bij de soms moeilijke keuzes die op hun pad komen.

Ellen Dutilh-Bouwer heeft al van jongs af aan een brede interesse. Of het over voeding, psychologie of kunstgeschiedenis gaat. Het is haar vader geweest, zelf toen fiscalist en voorzitter van Sparta, die haar de suggestie doet rechten te gaan studeren. Mede op advies van een favoriete economiedocent kiest ze voor Rotterdam. Zijn belevenissen in het studentenleven spreken haar aan, ook de vele keuzevakken, zoals psychologie en arbeidsrecht.

Ondanks een voortvarende start, waarin ze ook lid wordt bij Laurentius en al haar vakken haalt, heeft ze een hang naar reizen, avontuur en afwisseling. Al na een half jaar onderbreekt ze haar studie om de wereld te verkennen. Zo wordt Ellen Dutilh-Bouwer stewardess bij Martinair en au pair in Londen. Ook rondt ze een 4-talige directiesecretaresse opleiding af bij Schoevers en combineert deze met een hostess avondopleiding. Hoewel het internationale aspect haar prima bevalt, realiseert ze zich ook dat het zonde is om niets met haar talenten te doen. Ze pakt haar studie weer op. Bij Laurentius geniet Ellen Dutilh-Bouwer van het studentenleven, zo zit ze in de 73e Diëscommissie, in het Wijngilde en onderneemt ze veel met jaarclub en dispuut. Met Schoevers op zak heeft ze naast het studeren altijd wel een goed betaalde bijbaan in het Rotterdamse bedrijfsleven. In haar laatste collegejaar stort ze zich vol op haar studie en haalt zij twee jaar in één collegejaar.

Al voor haar afstuderen kan ze als manager Personeel & Organisatie aan de slag in het management team van Inpark, een landmeetkundig adviesbureau met 400 man. Een goede baan voor iemand die pas afstudeert. Ze krijgt deze baan tijdens haar studentenstage bij Loeff Claeys Verbeke na een toevallige ontmoeting met een cliënt bij de kantonrechter. De combinatie van rechten en brede werkervaring spreekt hem aan. Haar opdracht wordt een afdeling P&O op te zetten. Bij De Baak in Noordwijk leert ze over Organisatiekunde. Daarnaast krijgt ze begeleiding van een consultant van Coopers & Lybrand. Ze werkt en studeert hard om er een succes van te maken. De P&O wereld past bij Ellen Dutilh-Bouwer door het samengaan van recht, organisatie en menselijke interactie. Haar hang naar het buitenland kan ze kwijt in het reizen naar haar zus, die voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken op diverse posten wordt geplaatst zoals Rusland, Zuid-Afrika en Australië.

Ook haar carrière brengt buitenlandervaring als ze in Duitsland gaat wonen en onderdeel wordt van een projectteam van Fasson, onderdeel van het Amerikaanse Avery Dennison. Haar taak is een internationaal team te werven voor een nieuwe vestiging bij Düsseldorf. Na het voltooien van dit project, koopt ze een round-the-world ticket. In het zuiden van India realiseert ze zich hoezeer ze aan Rotterdam is gehecht. Na terugkomst start ze haar eigen werving- en selectiebureau aan het Weena en kent een vliegende start in de retail. Vanuit het Rivium focust ze zich vervolgens op de betere secretaresses van Rotterdam met Secretaryjobs. Ze organiseert daarnaast vakinhoudelijke workshops bij de Kralingse Plas. Op 41-jarige leeftijd krijgt ze een dochter en geeft lange tijd mantelzorg aan haar ouders.

Naast het afronden van een coachopleiding en het voorzitterschap van de Kring, heeft zij inmiddels samen met haar man een bedrijf. Hij is zelfstandig scheepsmakelaar. Ondertussen is ze bezig meer inhoud te geven aan haar rol als loopbaanbegeleider. Door haar studie rechten heeft ze geleerd hoofd- van bijzaken te scheiden, teksten te analyseren, samen te werken en door te zetten als het lastig is. Werkervaring heeft haar mensenkennis gegeven, zaken die haar goed van pas komen als zelfstandig ondernemer. Graag coacht Ellen Dutilh-Bouwer de huidige studenten van Erasmus School of Law, waarbij het uitvinden en gebruiken van de talenten die ze als kind bezaten uitgangspunt is. Omdat ieder mens uniek is, vindt ze het lastig wijze raad te geven. Maar in Rotterdam geldt: stroop je mouwen op, doe wat je belooft, neem jezelf niet te serieus en verkoop geen gebakken lucht. Als je daarbij jezelf een doel stelt en vooral je eigen koers vaart, kan je een mooie invulling aan je leven geven.

Publicatiedatum: 4 april 2017