Alumni in the spotlight | Mr. Emily Dérogée-van Roosmalen

Erasmus School of Law

Mr. Emily Dérogée-van Roosmalen

Lid dagelijks bestuur Nederlandse Vereniging voor Vervoerrecht

Mr. Emily Dérogée-van Roosmalen is na haar afstuderen in 1974 aan de rechtenfaculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam volstrekt per toeval in het “natte” terecht gekomen en daar nooit meer van losgeraakt. Zij heeft in het zee- en vervoersrecht gewerkt, eerst bij de Nederlandse Scheepshypotheekbank en later in het scheepsnotariaat en de ‘natte’ advocatuur bij NautaDutilh en AKD. Zij was met hart en ziel betrokken bij de promotie van Nederlandse recht(spraak) en arbitrage in de wereld van het transport. “Nederland staat op plaats 2 van de wereldranglijst met haar burgerlijk rechtssysteem en mag zich dus best meer profileren!”

DLNST

“Op een dag vroeg prof. Frank Smeele (hoogleraar Commercial Law Erasmus School of Law, red.) of ik hem wilde helpen. Hij maakte zich zorgen over de opvolging van de generatie van de juridische ‘baby boomers’ in onze havenstad, die onvermijdelijk een keer met pensioen zouden gaan.” Mede om deze babyboomers te kunnen vervangen werd Dutch Legal Network for Shipping and Transport (DLNST) opgezet, waarvan Dérogée directeur werd. Het zou een project van zes jaar worden, dat in juni 2014 ten einde kwam. Dérogée meent dat er in die tijd veel op de rails is gezet. “De studenten namen al veel activiteiten om vertrouwd te raken met de havengebieden en het bedrijfsleven aldaar van mij over.”

Mijn tip: “Werk en leef met passie. Stap eens weg van het idee dat je leven altijd in balans moet zijn.”

.

Johan van der Veekenpenning

Bij gelegenheid van haar naderende afscheid eerde de Gemeente Rotterdam Dérogée met de Johan van der Veekenpenning, de op één na hoogste onderscheiding van Rotterdam. In het persbericht staat over haar: ‘Zij zette zich actief in voor juridisch-maritieme verbeteringen en was de drijvende kracht om de ‘natte’ arbitrage in Nederland weer op stoom te krijgen.’ Dérogée komt in aanmerking voor de penning op grond van het criterium “personen die zich gedurende een reeks van jaren in een leidinggevende functie bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de economische ontwikkeling van Rotterdam.” Overigens nam Dérogée niet helemaal afscheid, want zij zal een deel van haar taken voortzetten binnen de Nederlandse Vereniging voor Zee- en Vervoersrecht, waar zij bestuurslid van is.

Op de vraag wat Dérogée aan studenten zou willen meegeven noemt zij twee van haar motto’s: ’Vaak komen dromen niet uit, maar soms gebeuren er dingen waar je nooit van had durven dromen’. Van die onderscheiding had Dérogée zeker nooit durven dromen. Een ander motto, dat zij wil meegeven is: ‘Life is what happens to you while you're busy making other plans’ (uit het nummer ‘Beautiful Boy’ van John Lennon). Je moet dus flexibel blijven. “Ook vind ik het belangrijk om dingen met elkaar te doen. Het helpt daarbij als mensen je aardig vinden. Wees fatsoenlijk, ook als je ergens weggaat. Ga altijd zo goed mogelijk ergens weg, je weet nooit wanneer je elkaar weer tegenkomt. Het is een kleine wereld. Maximaliseer op die manier je kansen. Stap ook weg van het idee dat jouw leven altijd in balans moet zijn. Als je werkt en leeft met passie lukt dat niet. En waarom zou je ook? Waarom moet je in balans zijn? Mensen die echt ergens voor gáán zijn toch veel leuker!”

Publicatiedatum: 25 april 2014
Aangepast: 12 april 2018