Alumni in the spotlight | Mr. Ernst Pols

Ernst Pols
Geef niet te snel op, maar blijf ook niet te lang in niks hangen.

Mr. Ernst Pols

Persofficier van justitie van het Openbaar Ministerie Rotterdam

Mr. Ernst Pols is persofficier van justitie van het Openbaar Ministerie in Rotterdam. Na zijn afstuderen en de militaire dienst is hij zowel aan Erasmus School of Law verbonden gebleven als werkzaam voor de regionale recherche geweest. Vervolgens is hij als officier van justitie bij het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam aan de slag gegaan. Sinds 2008 is hij daar onder meer actief als persofficier.

Ernst Pols komt van oorsprong uit Zeeland. De verandering was dan ook best groot toen hij in Rotterdam ging studeren. Hij moest wennen aan de massaliteit van de grote stad. Ook de overgang van middelbare school naar studie was een grote. In het begin ging de studie Pols daardoor niet gemakkelijk af. Hij behaalde zijn propedeuse ternauwernood (na twee jaar), later kwam de echte motivatie pas. Daarmee opent dit interview gelijk met een tip aan studenten: “Geef niet te snel op.” Uiteindelijk was studeren wel aan Pols besteed: “Een mooiere periode van het leven, je begint de echte wereld te kennen.”

Spaghetti en gekkigheid

Vanwege de reisafstand ging Pols vrij snel op kamers in Rotterdam. Daar werd hij zelfstandig door het “zelf leren spaghetti koken en gekkigheid.” Pols was geen briljant student, maar kon wel meekomen. Hij was de eerste student-assistent van professor Paul Mevis en raakte mede daardoor geïnteresseerd in het strafrecht. Daarnaast was Pols politiek actief binnen de universiteit als lid van de Universiteitsraad.

Na zijn afstuderen en dienst trad Pols als wetenschappelijk medewerker in dienst bij de sectie Strafrecht van Erasmus School of Law. Hij werd voor zes maanden aangesteld en is uiteindelijk drie jaar gebleven. Via de regionale recherche en wederom Erasmus School of Law werd hij uiteindelijk officier van justitie. Sinds 2008 is hij persofficier. Zaken die Pols bij zijn gebleven zijn onder meer de “Inn en Out zaak” (waarin levenslange straffen werden opgelegd aan de daders die een bloedbad aanrichtten in een Rotterdams café) en de zaak Milly Boele. In deze zaak was de twaalfjarige Milly Boele vermist (later werd ze dood aangetroffen). De dader bleek werkzaam bij de politie Rotterdam-Rijnmond. “Dan voel je je boos en verslagen en realiseer je je gelijk de enorme publicitaire impact.”

Mijn tip: “Neem soms even de tijd. Liefde voor een vak moet groeien. En kijk verder dan een bestuursfunctie, ga bijvoorbeeld ook eens soep scheppen in de daklozenopvang.”

.

Transparantie

Als persofficier is het Pols’ taak om te zorgen dat het OM in de media goed voor het voetlicht brengt waarom bepaalde beslissingen worden genomen en welke keuzes worden gemaakt. Dat vergt veel tekst, uitleg en transparantie. Mensen hebben daar ook recht op. Vertrouwen van de samenleving is niet onvoorwaardelijk, dat moet je verdienen en waarmaken. Dat maakt dit werk wel dankbaar werk.”

Pols moet extreem zorgvuldig zijn in zijn werk. Als er een fout gemaakt wordt in een ander ‘bedrijf’ is dat een fout. Bij het OM ligt dat anders en duiken de media er vaak meteen bovenop: “Ik zeg wel eens, wij maken geen fouten, wij blunderen alleen.”

Vrijwilligerswerk

Pols wil aan studenten meegeven dat het belangrijk is om de stad en de inwoners écht te leren kennen. “De gemiddelde student komt uit een min of meer beschermde omgeving en zit aan de goede kant van de medaille. Studenten kunnen meer betekenen voor de stad, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk. Het is belangrijk om dingen naast je studie te doen, maar kijk daarbij verder dan een bestuursfunctie. Ga ook eens soep scheppen in een daklozenopvang. Dat is niet alleen goed voor de maatschappij, maar het is ook goed om als student mensen te leren kennen die het minder goed getroffen hebben in het leven.”

Daarnaast wil Pols meegeven dat liefde voor een vak moet groeien. “Geef dus niet te snel op, maar als het niets is, blijf dan ook niet te lang hangen.”

Publicatiedatum: 19 februari 2014
Aangepast: 26 april 2018