Alumni in the spotlight | Mr. Hamith Breedveld

Erasmus School of Law
In mijn tijd was Rotterdam een progressief bolwerk

Mr. Hamith Breedveld

Notaris en lid van het Dagelijks Bestuur Loyens & Loeff

Hamith Breedveld was notaris en fulltime lid van het Dagelijks Bestuur van Loyens & Loeff N.V. Daarvoor was hij verbonden aan de praktijkgroep Vastgoed. Daarnaast was hij docent aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Grotius academie.

Progressief bolwerk

Hamith Breedveld begon meer dan veertig jaar geleden met studeren aan de EUR. Hij noemt zijn studiekeuze achteraf ‘tamelijk nonchalant.’ Rotterdam sprak hem het meeste aan en daarmee kwam hij in een progressief bolwerk terecht. Breedveld betitelt de keuze voor Rotterdam als een ‘geweldige keuze.’ Het was een andere tijd, de tijd waarin studenten de macht grepen en in opstand kwamen tegen het ‘autoritaire regime’ dat tot dan toe de universiteiten gedomineerd had. Dat ging gelukkig niet ten koste van de kwaliteit.

Breedveld herinnert zich nog goed inspirerende docenten als Sanders, Hulsman en Ter Heide. De laatste was een begenadigd docent, maar ook een acteur en stand-up comedian. Hij kon een zaal echt bespelen, begon de colleges ook altijd met een casus aan de hand van een krantenartikel. Dat toepassen op de praktijk van kennis is een fundament waarop Breedveld nu nog altijd teert. Andere dingen die hij uit de studie meegenomen heeft zijn het systematisch en logisch denken.

Zoek het maar uit met de hele handel

Na het afronden van zijn studie moest Breedveld in militaire dienst. Dat was wel even wennen voor iemand die zich op de universiteit juist zo had verzet tegen autoriteit. Na het ’afstompproces’ in het leger zocht hij verdieping. Die vond hij in een studie Notarieel recht in Leiden. Daarmee ging Breedveld van het meest progressieve bolwerk naar het meest conservatieve. Echter, de progressieve aanpak had zijn voorkeur: “In Rotterdam werd je opgeleid tot ‘ZKK’-jurist (Zelfstandig, Kritisch, Kreatief). Je werd ondergedompeld in een tsunami van standpunten en arresten en dan zocht je het op je tentamen maar uit met de hele handel.” Daarmee was hij academisch bezig: “Verkondig je standpunt en onderbouw”, een vaardigheid waarvan hij tot op de dag van vandaag plezier heeft.

Breedveld zit nu dertig jaar in het vak en vergelijkt zijn werk met topsport. “Je bent constant op het hoogste niveau bezig.” Nu is het echter tijd voor de volgende generatie, Breedveld is er ‘klaar mee’ en geeft het stokje graag over aan de volgende generatie.

Meer dan alleen studeren

Wat voor studenten volgens Breedveld heel belangrijk is, is dat studeren meer is dan alleen studeren. “Probeer daarom net iets méér te doen. Alleen college volgen kan iedereen, pak en benut je kansen.” Het is volgens Breedveld nu een stuk aangenamere tijd om te studeren dan in zijn tijd. Recruiters zitten tegenwoordig overal, maak daar gebruik van.

Mocht je als student ambitie hebben om bij Loyens & Loeff te gaan werken dan is het zeker van belang dat je iets extra’s naast je studie doet. Dat kan in de vorm van een bestuur of buitenlandervaring, maar denk zeker ook aan vrijwilligerswerk. Je zit als student aan de goede kant van de streep, je moet dan iets teruggeven aan de maatschappij.”

Tot slot wil Breedveld benadrukken dat je moet genieten van je studententijd. “Het is soms onwaarschijnlijke armoede, maar het lukte toch altijd om rond te komen. Een heerlijke tijd.”

Publicatiedatum: 5 maart 2014
Aangepast: 12 april 2018