Alumni in the spotlight | Mr. Herman Jan Couwenberg 'Djanko'

Herman Couwenberg
Mijn meestertitel heb ik éénmaal gebruikt, toen ik een inboedelverzekering wilde afsluiten!

Mr. Herman Jan Couwenberg 'Djanko'

Cartoonist

Herman Jan Couwenberg (1960) is na zijn studie rechten in Rotterdam een heel andere kant op gegaan. Hij werd cartoonist en ‘Herman Jan’ werd ‘Djanko’.

Vanzelfsprekend studeren

Djanko was iemand die na de middelbare school niet wist welke kant hij op wilde. Het was in zijn familie vanzelfsprekend om te gaan studeren als je goed kon leren en na het afronden van zijn vwo kwam het dan ook geen moment in hem op om een creatievere opleiding te gaan volgen. “Ik kwam ook pas op latere leeftijd in contact met muziek en tekenen, waardoor het niet logisch was om daar op dat moment wat mee te doen.”

Als echte Rotterdammer was het voor hem vanzelfsprekend om in Rotterdam te gaan studeren. Na een half jaar economie te hebben gestudeerd stapte Djanko over naar rechten. Rechten is hem best wel bevallen. “Ik had er geen passie voor, maar het was goed te behappen. Het ‘student-zijn’ vond ik minstens zo boeiend. Ik werd lid van SSR, wat voor mij wel goed was; ik werd er sociaal opener van. Daarnaast kwam ik daar in aanraking met studententoneel en studentencabaret. Ook de vrijheid beviel me. Ik had -naast periodes dat ik hard moest studeren- veel vrije tijd.”

Inboedelverzekering

Djanko kijkt naar zijn rechtenstudie bijna alsof het een ander leven was. Zijn meestertitel heeft hij eenmaal gebruikt, toen hij een inboedelverzekering wilde in Rotterdam Noord. Dus als je hem vraagt ‘wat heb je aan je studie gehad…?’ “Qua ervaring heb ik er geen spijt van, maar inhoudelijk heb ik er niet veel aan gehad”. Wel ontdekte hij tijdens zijn studie steeds meer dat hij grappig en gevat was. “In die tijd schreef ik al mappen vol met korte, grappige dialoogjes.” Na zijn studie ging Djanko tekeningen bij zijn dialoogjes maken en werd hij door een vriend gewezen op een competitie bij de krant Het Vrije Volk (later werd deze krant Het Rotterdams Dagblad en weer later ging deze op in het AD). Tijdens deze competitie moesten alle deelnemers cartoons bij krantenartikelen maken. Uiteindelijk werd hij aangenomen en mocht hij dagelijks een cartoon over een actueel onderwerp maken voor de voorpagina. Door de jaren heen kreeg hij er steeds meer bladen en opdrachtgevers bij. Tegenwoordig kun je zijn cartoons onder andere vinden in het AD/RD, het Feyenoord Magazine en op zijn website. De laatste jaren doet Djanko echter meer dan alleen cartoons tekenen voor bladen. Zo is hij stand-up cartoonist. Dat houdt in dat hij bij bijeenkomsten, trainingen e.d. ter plekke cartoons maakt over wat daar gebeurt. “Ik maak dan een soort verslag in cartoons, of maak pijnpunten in een bedrijf of organisatie op een leuke manier bespreekbaar.” Daarnaast doet hij steeds meer met muziek. Hij schrijft z’n eigen liedjes en is bezig met het maken van een CD. De komende jaren wil hij nog veel leuke cartoons maken. Met het vergaren van kennis houdt hij zich niet veel meer bezig. “Ik heb gemerkt dat ik voor mijn werk ruimte in mijn hoofd nodig heb.”

Word zelf wijs

Aan studenten wil hij meegeven dat het belangrijk is om jezelf af te vragen of je daar bent waar je wilt zijn. “Wees eerlijk naar jezelf en trek daar - indien mogelijk - je consequenties uit. Mensen die dat kunnen vind ik moedige mensen.” Djanko vindt verdere wijze raad overbodig. Tot slot geeft hij dan ook mee dat “je moet zorgen dat je geen wijze raad van anderen nodig hebt. Word zelf wijs!”

Mijn tip: “Vraag je af of je daar bent waar je wilt zijn. Wees altijd eerlijk naar jezelf en trek daar je consequenties uit.”

.

Inboedelverzekering

Djanko kijkt naar zijn rechtenstudie bijna alsof het een ander leven was. Zijn meestertitel heeft hij eenmaal gebruikt, toen hij een inboedelverzekering wilde in Rotterdam Noord. Dus als je hem vraagt ‘wat heb je aan je studie gehad…?’ “Qua ervaring heb ik er geen spijt van, maar inhoudelijk heb ik er niet veel aan gehad”. Wel ontdekte hij tijdens zijn studie steeds meer dat hij grappig en gevat was. “In die tijd schreef ik al mappen vol met korte, grappige dialoogjes.”

Na zijn studie ging Djanko tekeningen bij zijn dialoogjes maken en werd hij door een vriend gewezen op een competitie bij de krant Het Vrije Volk, dat later opging in het AD. Tijdens deze competitie moesten alle deelnemers cartoons bij krantenartikelen maken. Uiteindelijk werd hij aangenomen en mocht hij dagelijks een cartoon over een actueel onderwerp maken voor de voorpagina. Door de jaren heen kreeg hij er steeds meer bladen en opdrachtgevers bij. Tegenwoordig kun je zijn cartoons onder andere vinden in het AD/RD en het Feyenoord Magazine.

De laatste jaren doet Djanko echter meer dan alleen cartoons tekenen voor bladen. Zo is hij stand-up cartoonist. Dat houdt in dat hij bij trainingen en andere bijeenkomsten ter plekke cartoons maakt over wat daar gebeurt. “Ik maak dan een soort verslag in cartoons, of maak pijnpunten in een bedrijf of organisatie op een leuke manier bespreekbaar.”

Daarnaast doet hij steeds meer met muziek. Hij schrijft zijn eigen liedjes en is bezig met het maken van een CD. De komende jaren wil hij nog veel leuke cartoons maken. Met het vergaren van kennis houdt hij zich niet veel meer bezig. “Ik heb gemerkt dat ik voor mijn werk ruimte in mijn hoofd nodig heb.”

Word zelf wijs

Aan studenten wil hij meegeven dat het belangrijk is om jezelf af te vragen of je daar bent waar je wilt zijn. “Wees eerlijk naar jezelf en trek daar - indien mogelijk - je consequenties uit. Mensen die dat kunnen, vind ik moedige mensen.” Djanko vindt verdere wijze raad overbodig. Tot slot geeft hij dan ook mee dat “je moet zorgen dat je geen wijze raad van anderen nodig hebt. Word zelf wijs!”

Publicatiedatum: 5 maart 2014
Aangepast: 12 april 2018