Alumni in the spotlight | Mr. Jolande van Loon

Jolande van Loon

Mr. Jolande van Loon

Notaris en partner bij Ploum

Mr. Jolande van Loon heeft in 1990 de studie Rechtsgeleerdheid (civiel) aan Erasmus School of Law afgerond. Na haar afstuderen kwam ze bij toeval terecht op een notariskantoor in haar geboorteplaats Gouda. Daarop heeft zij de avondstudie Notarieel recht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam in 1992 afgerond. Datzelfde jaar waagde zij de sprong van het kleine notariskantoor in Gouda naar NautaDutilh waar zij kandidaat-notaris werd. Voor NautaDutilh heeft zij zowel in Rotterdam als in Amsterdam gewerkt. In 1996 kreeg zij het aanbod van Loeff Claeys Verbeke om bij hen in Rotterdam te gaan werken. In 1998 zat zij nog een paar maanden in New York. In 1999 verliet ze het kantoor om de sectie Notariaat bij het toenmalige Ploum Lodder Princen op te richten. In 2000 is zij benoemd tot notaris en sindsdien is zij niet meer weggegaan bij Ploum.

Thuis wonen

Jolande van Loon komt oorspronkelijk uit Gouda. Ze koos voor Rotterdam omdat dat dichtbij was en omdat ze graag bij haar ouders wilde blijven wonen. Tijdens de Eurekaweek werd ze echter zodanig gegrepen door het studentenleven dat ze alsnog op kamers ging en lid werd van de studentenvereniging S.S.R. Ze maakte er een sport van om een hele nacht ‘door’ te gaan, maar dan toch gewoon de volgende dag in college te zitten. Naast haar studie was ze veel aan het werk, vooral in de horeca.  Die levensstijl merkte ze wel in haar studie, want na twee jaar behaalde ze maar net haar propedeuse. De omslag kwam toen ze in haar vierde studiejaar mentor werd van een groep eerstejaars avondstudenten. Ze realiseerde zich dat als ze zo doorging deze studenten haar zouden gaan inhalen. Dat motiveerde haar dusdanig dat ze daarna eigenlijk alleen nog maar achten en negens haalde.

Na haar civielrechtelijk afstuderen wilde ze de advocatuur in. Het bleek echter moeilijk een baan te vinden, waarna ze naar Italië vertrok. Bij terugkomst hadden haar ouders hun huis verkocht via een notaris en bij deze notaris ging Van Loon aan de slag. Naast haar werk studeerde zij in de avonduren Notarieel recht. “Dat heb ik in een jaar gedaan en ging erg goed, want niets is zo leuk als het direct kunnen toepassen wat je leert.”

Mijn tip: “Kom achter je bureau vandaan en ga erop uit. Ga naar alumnibijeenkomsten, ga op reis, zet je in voor maatschappelijke doelen. Dat levert plezier en contacten op.”

.

Handen uit de mouwen

Via het kleinere kantoor in Gouda ging Van Loon naar NautaDutilh, waar ze het goed naar haar zin had. Na vijf jaar maakte ze de overstap naar wat toen Loeff Claeys Verbeke heette. “Op een gegeven moment kon ik mee naar Allen & Overy, maar ik wilde heel graag in Rotterdam blijven. In Amsterdam duurt alles langer, in Rotterdam is het handen uit de mouwen en gáán.”

Ze heeft een goed gevoel bij de studie en Rotterdam. “Eigenlijk heb ik vanaf mijn achttiende jaar binnen een straal van vier kilometer van de universiteit gewoond en nu nog kan ik vanuit mijn slaapkamer de campus zien.” Ze heeft veel gehad aan vakken als schrijfvaardigheid en rechtspraktijk. Daarnaast heeft ze veel sociale vaardigheden opgedaan en heeft de studie haar geholpen een netwerk op te bouwen. “Een gezamenlijk verleden zorgt voor herkenning. Je realiseert je pas later hoe belangrijk dat is.”

Netwerken

Aan studenten wil ze meegeven dat het goed is om contacten te maken en te onderhouden. “Netwerken zijn heel belangrijk. Jij kunt een beroep doen op anderen en zij op jou. Door iets voor een ander te doen krijg je meestal ook wat terug. Dat geeft ook plezier in het leven. Ga er als student op uit, zoek een leuke bijbaan om praktische vaardigheden op te doen en wees actief. Ga naar alumnibijeenkomsten, kom achter je bureau vandaan, zet je in voor maatschappelijke doelen, ga op reis. Dat maakt het leven mooi.”

Publicatiedatum: 22 april 2014
Aangepast: 26 april 2018