Alumni in the spotlight | Mr. Karel van der Woude

Erasmus School of Law
Ondernemen is ontzettend dynamisch: afzien en pionieren heeft charme.

Mr. Karel van der Woude

Mede-eigenaar, -oprichter en directeur ISM eGroup

Karel van der Woude is een van de drijvende krachten achter de ISM eGroup: een groep van bedrijven die zich bezig houden met online succes voor toonaangevende organisaties.

Toen Van der Woude dit bedrijf samen met zijn studievriend en huidig CFO van KPN Jan Kees de Jager startte vanuit hun studentenhuis aan de Aegidiusstraat in Rotterdam Kralingen kon hij nog niet vermoeden dat het bedrijf uit zou groeien tot de toonaangevende speler in e-Commerce en e-Learning die het vandaag de dag is. De basis voor dit bedrijf en zijn carrière legde Van der Woude aan Erasmus School of Law.

Ondernemingsgezind

Voordat Van der Woude voor zijn studie Rechtsgeleerdheid in Rotterdam koos, had hij reeds een Bachelor of Business Administration behaald aan Nyenrode Business Universiteit. In aanvulling daarop bleef hij echter op zoek naar een verdere verdieping van zijn kennis. Die uitdaging vond hij in een studie rechten aan de Erasmus Universiteit. “De universiteit paste bij mij om het praktische en typisch Rotterdamse, no-nonsens karakter. Naast de studie echten had ik al snel de ruimte om wat meer ondernemingsgezind bezig te zijn. Dat kreeg in 1992 echt vorm met de ‘officiële’ start van wat nu uitgegroeid is tot de ISM eGroup.”

Doordat Van der Woude druk bezig was met zijn bedrijf, dat in de beginjaren bijvoorbeeld de klantervaring in alle Bruna filialen verbeterde door het neerzetten van informatiezuilen, sprong de liefde voor het juridische veld echter pas echt over tijdens het schrijven van zijn scriptie. “Ik wilde een onderwerp waar ik ook wat van mijn eigen bedrijf in kwijt kon. Het werd uiteindelijk ‘De juridische houdbaarheid van “as is” software’, waarin ik begeleid werd door Peter van Schelven. Ik waardeerde zijn pragmatische kijk op de zaken enorm en heb tot op de dag van vandaag nog contact met hem”. Bij het ondernemen bleek voor Van der Woude dat Rechtsgeleerdheid hem een goede basis bood. De denkwijze van de jurist, die hem de mogelijkheid biedt om ook mogelijke valkuilen en hobbels tijdig te onderkennen, combineert hij met het analytisch denken dat de academicus zich eigen maakt.

Toonaangevende speler

Van der Woude praat tijdens het gesprek duidelijk met passie en trots over ‘zijn’ ISM eGroup. Uitgegroeid van een studentenkamer waar zij de vrouwelijke onderburen nog wel eens vroegen om als ‘werknemer’ van De Jager en hem op te treden, tot een leidende speler in de wereld van e-commerce: strategiebepaling, design en de technologie voor- en online marketing zelf van een bedrijf. “Wat ik erg leuk vind, is dat de basis van het bedrijf voor een belangrijk deel bestaat uit ‘EUR’-alumni. Zo zijn mijn 3 mede-directieleden ook afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit en ik denk dat dit zeker bijdraagt aan de Rotterdamse praktische mentaliteit waarmee wij ons werk willen doen en op eigen kracht willen uitbouwen.”

Daarbij vindt Van der Woude het erg belangrijk dat men binnen de ISM eGroup talent een stap verder brengt. Hij is van mening dat je je leven lang blijven ontwikkelen en innoveren onmisbaar is in een maatschappij waarin de baan voor het leven steeds vaker een uitzondering is. “Voor mij was het tijdens mijn studietijd altijd erg belangrijk om de ‘kapstokjes’ in een vak te vinden die voor mij in de praktijk waardevol waren. Het helpt om de praktijk voor je te zien zoals je die zelf in gedachten hebt voor na je studietijd. Als je die praktijk ook ingaat tijdens je studie kun je ontdekken wat je echt wilt. Kijk vooral goed rond binnen bedrijven en vorm al vroegtijdig een goed beeld van de omgeving die jou aanspreekt. Als je dat niet doet ben je wellicht geneigd te kiezen voor veiligheid en structuur. Dat is ook heel waardevol, maar ondernemen is ontzettend dynamisch: afzien en pionieren heeft charme.”

Publicatiedatum: 24 mei 2017