Alumni in the spotlight | Mr. Lenny Koot

Erasmus School of Law
Doe ook eens iets wat haaks staat op je carrièrepad; je hoeft je niet in je lot te schikken.

Mr. Lenny Koot

Manager International Tax Services bij EY

Lenny Koot is op dit moment werkzaam bij EY als Manager International Tax Services. Na haar studie Fiscaal Recht in ‘de enige echte stad van Nederland’ heeft Koot al in korte tijd een indrukwekkend CV opgebouwd. Zo werkte zij na haar studie bij een van de andere ‘Big Four’ kantoren en was zij werkzaam aan de Amsterdamse Zuidas.

Tijdens ons gesprek, waarin de Rotterdamse taal nog wel eens over tafel vliegt, wordt snel duidelijk dat haar hart toch echt in Rotterdam ligt en sinds eind 2015 is Koot werkzaam op het hoofdkantoor van EY in de Maasstad.

Christiaanse Taxateur

“Al in groep 4 ontwikkelde ik een sterk gevoel voor recht en onrecht, terwijl ik later tijdens mijn middelbare schooltijd vooral wat voelde voor economie en cijfers. Omdat ik Fiscaal recht wat concreter vond en wellicht toch wel omdat mijn hart altijd in het juridische recht en onrecht gelegen heeft koos ik voor deze studie. Over de universiteit hoefde ik als echte Rotterdamse natuurlijk niet lang na te denken.” Koot heeft haar studie altijd gecombineerd met vele nevenactiviteiten en de eerste jaren was ze daar wellicht wel drukker mee dan met de studie zelf. Na een tijd als actief lid bij de ‘RV’ (Rotterdamsche Vrouwelijke Studenten Vereniging, red.) zette zij wat betreft studeren weer een eindsprintje in en werd ze en passant ook nog voorzitter van de studievereniging Christiaanse Taxateur. Naast het feit dat Koot in dit bestuur haar vriend leerde kennen, heeft ze ook vooral profijt gehad van de ‘soft skills’ die ze verwierf. “Je leert echt samenwerken en je standpunten beargumenteren.

Gelijk hebben is echt iets anders dan gelijk krijgen ondervond ik; je moet je standpunten gewoon goed onderbouwen.” Lenny Koot merkt dat ze vanuit haar studie Fiscaal Recht en haar ervaringen buiten de studie een goede basis meegekregen heeft. Al snel kon zij de in de collegebanken opgedane kennis omzetten naar de praktijk en verder uitdiepen met praktische ‘knowhow’. “Ik vond het dan ook belangrijk om al snel het werkveld in te gaan. Dan zie je dat studeren echt wel iets anders is, maar weet je ook waar je het voor doet. Zeker een pre als je aan het blokken bent voor een tentamen!” Ook na haar afstuderen heeft Koot de lijn van nevenactiviteiten doorgezet. Zo had zij zitting in de commissie Vaktechniek van de Jonge Orde van Belastingadviseurs (JOB) en is zij tegenwoordig voorzitter van deze JOB. Daarnaast publiceert Koot regelmatig artikelen in vaktijdschriften en liep ze recent de marathon in ‘haar 010’.

Regelaar en schrijver

“Ik zie mijzelf een beetje als een regelaar en schrijver. Uiteraard schrijf ik mee in notities omtrent vragen die klanten hebben op het gebied van de internationale belastingpraktijk, maar als manager is het ook belangrijk dat je een overzicht bewaart en zaken kunt ‘regelen’. Dat wordt ook van je verwacht.” Gevraagd naar tips voor studenten van nu geeft Koot aan dat zij het erg belangrijk vindt om al tijdens je studie te werken aan je ‘soft skills’ en echt meerwaarde te creëren voor jezelf. “Ga zo snel mogelijk in de praktijk kijken en blijf jezelf uitdagen, zowel inhoudelijk als buiten je werk of studie om. Volgens mij ben je nooit uitgeleerd en dat vind ik zelf een hele geruststelling. Doe dus ook eens iets wat misschien haaks staat op het carrièrepad dat je uitgedacht hebt voor jezelf. Ik kan dan ook warm aanbevelen om die stap die wellicht niet direct logisch lijkt of zekerheid biedt, gewoon te zetten; je hoeft je niet in je lot te schikken!”

Publicatiedatum: 9 januari 2017