Alumni in the spotlight | Mr. Martien de Groene

Erasmus School of Law

Mr. Martien de Groene

Oprichter en directeur De Groene Groep

Martien de Groene is zijn gehele carrière al werkzaam in de vastgoedwereld en is op dit moment eigenaar- en directeur van De Groene Groep. Nadat De Groene vanuit het Zeeuwse Goes naar het ‘grote’ Rotterdam kwam voor een economische hbo-opleiding, is hij de havenstad altijd trouw gebleven. Hij is dan ook een graag geziene gast binnen en buiten het Rotterdamse, nadat hij in de jaren ’80 zijn rechtenstudie afsloot aan wat nu Erasmus School of Law is.

Vrijheid

Al snel na aanvang van zijn studie Rechtsgeleerdheid kwam De Groene erachter dat zijn net aangevangen studie hem meer vrijheid bood dan hij gewend was op het hbo. Dat was een welkome meevaller voor hem die hij besloot op te vullen met een aantal extracurriculaire activiteiten. “Binnenkomen bij de studie rechten was echter nog een hele kluif, omdat in mijn tijd nog niets geregeld was voor de doorstroming vanaf het hbo.

Het was dan ook aan mijn docent daar, die de decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid kende, te danken dat ik kon beginnen. Ik kreeg een aantal vrijstellingen en werd al snel actief voor mijn jaarclub bij het RSC en was voorzitter van verschillende Jaarraden.” De Groene moest zijn studie echter een periode onderbreken vanwege de dienstplicht. Hij vervulde die echter op een geheel andere wijze dan de meesten en werd acht maanden radio-DJ voor ‘onze jongens in den verre’. Zo gebeurde het dat hij vele muziekstudio’s van binnen zag om nieuwe plaatjes op te halen voor de Nederlandse militairen in Libanon. Na zijn dienstplicht vervolgde De Groene zijn studie in de toenmalige doctoraalfase, een periode waarvan hij zich nog ‘vrij vechters’ als professor Ter Heijde en professor Van Dunné herinnert. Toen De Groene merkte dat zijn hart niet lag bij het volledig juridische werk, besloot hij een aantal praktisch- en bedrijfsgerichte keuzevakken te volgen.

Sky is the limit

Toen De Groene de universiteit achter zich liet, ging hij alsnog verder waar hij eigenlijk al gebleven was. Tijdens zijn afstuderen was hij druk met de organisatie van een groot feest in een voormalige Sociëteit. “Toen de eigenaren, notabele Rotterdamse vastgoedmannen, zagen wat voor een succes dit feest werd vroegen ze mij om de zaal namens hen uit te gaan baten. Na terugkomst van mijn zomervakantie bleek echter dat zij heel andere plannen met mij hadden; ik struinde ineens de gehele telefoongids na om op zoek te gaan naar kansen in het commerciële vastgoed. Een tijdje later had ik wel een beetje door hoe alles werkte en leek het mij een gigantisch mooie kans om dit zelf te gaan doen.

Dat zelf ondernemen was wel even wennen als ik naar mijn jaarclub vol artsen, advocaten en ‘corporates’ keek!” Halverwege de jaren ’80 was De Groene daadwerkelijk eigen ondernemer en dat leidde tot de gestage opbouw van een vastgoedimperium met een ‘full service’ portfolio. Dat betekende dat het bedrijf van De Groene alles in eigen beheer deed: ontwikkeling van commerciële panden en van woningen, beleggingen en het aanbod van verzekeringen en hypotheken. Op den duur besloot hij zijn bedrijf te splitsen in meerdere delen, maar afscheid nemen van de vastgoedwereld wilde hij absoluut nog niet. “Ik wilde graag een wat vrijer man zijn, maar tot op de dag van vandaag haal ik enorm veel plezier uit de rol van de spin in het web zijn. Wat is er mooier dan de puzzel zo vol te leggen dat je van niets, weer iets maakt? Zo kun je een leegstaand bedrijfspand dat iedereen eigenlijk al afgeschreven heeft, weer tot bloei brengen. Mijn tip aan studenten is dan ook om in kansen te denken en altijd kwaliteit te leveren. Anticipeer op de toekomst en kom in contact met de internationale wereld die je klaslokaal nu al is.”

Publicatiedatum: 24 mei 2017