Alumni in the spotlight | Mr. Reshma Gondal

Dans op hetzelfde ritme.

Mr. Reshma Gondal

Fiscaal jurist bij Deloitte

Welke opleiding Reshma wilde gaan doen na het vwo stond echter niet vroeg vast. Reshma besloot om eerst twee jaar fulltime te gaan werken bij T-Mobile (klantenservice) en in de tussentijd na te denken over een opleidingsrichting. Uiteindelijk heeft ze besloten om Fiscaal recht te gaan studeren aan Erasmus School of Law. De keuze voor de studie Fiscaal recht is een juiste gebleken: nu, ruim tien jaar later, werkt Reshma nog altijd met veel plezier in de fiscale praktijk.

“Eén van de memorabele dingen uit mijn studietijd is de diverse vriendengroep die ik tijdens mijn studie heb leren kennen. Dit betreft een diverse vriendengroep qua culturele achtergronden (waaronder Marokkaanse, Surinaamse, Chinese, Nederlandse, Afrikaanse en Turkse achtergronden) en zeker ook qua carrièrepaden (variërend van een keus voor een belastingadvieskantoor, de advocatuur, de Belastingdienst, het Ministerie van Financiën, Erasmus School of Law en zelfs een omscholingstraject)”. Tijdens ons gesprek wordt al gauw duidelijk dat Reshma veel waarde hecht aan de persoonlijke contacten en de goede band met haar klanten. Een goede band met haar klanten maakt voor haar dat zij haar werk beter kan doen, zo stelt ze. “Voor mij is het belangrijk om dicht bij de klant te staan en een relatie op te bouwen. In tijden van verdere digitalisering en globalisering is IT erg belangrijk en gebruik ik dit zoveel mogelijk als instrument bij mijn ‘real time’ advisering. Een goede relatie met de klant is en blijft ‘key’, vooral op lange termijn. Wees open (lees: transparant) en dans op hetzelfde ritme als jouw klant!”.

‘Houd je bezig met zaken en mensen waar je energie van krijgt’

Reshma is in haar nog relatief jonge carrière al veel gevraagd als rolmodel vanwege haar achtergrond. Een vrouw van Hindoestaanse afkomst, een zoontje van inmiddels vier jaar en parttime (32 uur per week) werkzaam als fiscaal jurist bij een Big Four kantoor. Wanneer haar gevraagd wordt naar tips voor de student van nu, hoeft zij dan ook niet lang na te denken. “Ga naar alle hoor- en werkcolleges, neem jouw (fiscale) wettenbundel mee en onderscheid hoofdzaken van bijzaken. Hierdoor heb ik efficiënt en effectief kunnen studeren”. Daarnaast geeft Reshma aan dat (naast de theorie) ook praktijkervaring belangrijk is in haar vak. Daarom geeft ze nog een aanvullende tip: “Het is mooi als je tijdens jouw opleiding tijd kan vrijmaken voor nevenactiviteiten, gerelateerd aan jouw opleiding. Denk bijvoorbeeld aan een werkstudentschap bij een advieskantoor, een student-assistentschap op de universiteit of vrijwilligerswerk als juridisch adviseur bij een stichting. Op die manier kan je de sfeer proeven binnen een organisatie en praktijk”. Reshma maakt van deze gelegenheid nog graag gebruik om het volgende te benadrukken: “Uiteindelijk moet je je vooral bezig houden met zaken en mensen waar je energie van krijgt en minder met zaken en mensen die je energie kosten”.

Publicatiedatum: 16 januari 2017