Alumni in the spotlight | Prof. dr. Reinout Kok

Reinout Kok
Docenten willen graag dat studenten hun vak leuk vinden en begrijpen.

Reinout Kok

Hoogleraar fiscaal recht Erasmus School of Law en partner ‘international tax services’ bij Ernst & Young

Reinout Kok (1976) is sinds 2013 buitengewoon hoogleraar ‘Belastingheffing van multinationale ondernemingen in een globaliserende wereld’. Daarnaast is hij sinds 2009 partner ‘international tax services’ bij Ernst & Young.

Drie studies

Reinout Kok voldeed tijdens zijn studie al bijna aan het credo ‘nominaal is normaal’. Hij studeerde tussen 1994 en 1999 en deed er viereneenhalf jaar over. In die tijd ronde hij echter niet één, niet twee, maar drie studies af. Kok studeerde af in de bedrijfseconomie, fiscaal recht en in Nederlands recht. Al stelde dat laatste volgens Kok niet zoveel voor: ‘na fiscaal recht moest ik nog een paar vakken om Nederlands recht ook af te ronden zodat ik civiel effect had’. Het zal de toon voor dit gesprek blijken. Reinout Kok is een bescheiden man die vooral niet teveel wil horen hoe bijzonder het is wat hij tot nu toe gepresteerd heeft; en dat siert hem.

Het kan niet anders of een student die drie studies in viereneenhalf jaar afrondt moet ergens opvallen. Dat gebeurde dan ook. Na zijn scriptie in 1999 begeleid te hebben benaderde prof. Hans van Sonderen (hoogleraar en opleidingsdirecteur fiscaal recht aan Erasmus School of Law) Kok met het aanbod om te promoveren. Daar had Kok wel oren naar, maar het stond voor hem ook vast dat hij de arbeidsmarkt op wilde. Vandaar dat hij in zijn eigen tijd, naast werken als belastingadviseur bij Ernst & Young, aan zijn promotie werkte. Op de vraag hoe je belastingadviseur bij Ernst & Young wordt klinkt wederom de bescheidenheid door: ‘het was economisch gezien een andere tijd, eigenlijk kreeg iedereen een baan.’

Mijn tip: “Probeer serieus met je studie bezig te zijn. En het is goed om je docent met goede vragen te benaderen. De afstand met hem of haar hoeft echt niet groot te zijn.”

.

Belang parate kennis

Toen in 2005 zijn promotie naderde wilde Kok zijn passie voor het vak doorgeven aan studenten. Hij werd voor één dag in de week universitair docent aan Erasmus School of Law en zag dit als een logisch uitvloeisel van zijn promotie. In 2009 werd hij partner bij EY, in 2013 volgde de benoeming tot hoogleraar. Volgens Kok is het erg van belang dat studenten voldoende kennis uit de studie halen, naast dat je in staat moet zijn dingen snel op te pakken. Kok benadrukt het belang van het hebben van (parate) kennis meermalen: “Het gaat bij rechten niet alleen om hoe je dingen opzoekt, maar je moet ook weten wat.” Daarnaast nuanceert Kok het belang van ‘netwerken’, zeker in het begin van je carrière. Natuurlijk is het belangrijk, maar als je kwalitatief niet goed genoeg bent zak je toch door het ijs.

Kok wil studenten meegeven dat het van belang is een leuke studententijd te hebben, zeker gezien alle vrijheid die je krijgt. Probeer wel serieus met je studie bezig te zijn. Er moet altijd een juiste balans zijn tussen plezier en nuttige dingen. Zorg daarnaast ook dat je naast de studie inhoudelijke dingen doet die aanvullen op de studie. Hier zal je enorm veel voordeel van hebben in je verdere carrière.

Het lijkt alsof het interview hiermee afgerond is. Kok pauzeert plots een moment, denkt duidelijk even goed na en komt dan met misschien wel het belangrijkste punt tijdens dit interview. ‘Docenten willen graag dat studenten hun vak leuk vinden en begrijpen. Het is goed als studenten zich dat realiseren. Ik denk dat ik mij dit ook pas ben gaan realiseren toen ik zelf docent werd. Het is dus goed om als student je docent met goede vragen te benaderen. De afstand tussen student en docent hoeft echt niet heel groot te zijn.’

Publicatiedatum: 15 januari 2014
Aangepast: 26 april 2018