Alumni in the spotlight | Prof. mr. Roel Fernhout

Erasmus School of Law
Als Ombudsman vorm je in je eentje een Hoog College van staat

Prof. mr. Roel Fernhout

Voormalig Nationale ombudsman en hoogleraar Migratierecht en rechtsbescherming Radboud Universiteit Nijmegen

Prof. mr. Roel Fernhout komt van oorsprong uit een gereformeerd gezin uit Zwolle. Om die reden had hij eigenlijk aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam moeten gaan studeren. Het recalcitrante jongetje in hem bracht hem echter in Rotterdam, naar wat nu Erasmus School of Law is.

Economie

De keuze voor rechten kwam voort uit zijn tijd in militaire dienst, waar hij voor het eerst met rechten in contact kwam. "Daarnaast had ik, zoals vele rechtenstudenten met mij, geen idee wat ik precies wilde studeren." Fernhout koos ook voor Rotterdam vanwege het economische profiel van de faculteit. Hij had namelijk het idee bedrijfsjuridisch af te studeren en het bedrijfsleven in te gaan.

Hoe anders liep het echter. "Mijn kandidaats vond ik leuk, maar de doctoraalfase veel minder. Ik merkte dat ik de bedrijfseconomische vakken helemaal niet leuk vond en raakte in een korte dip. Ik besloot af te zien van mijn plannen om het bedrijfsleven in te gaan, maar hoe nu verder?" Fernhout besloot zijn doctoraalfase breed in te vullen en is zonder 'echte' afstudeerrichting afgestudeerd.

Mijn tip: “Plan je carrière niet te veel, maar volg de vakken die het dichtst bij je hart liggen. Dat is het belangrijkste.”

.

Vreemdelingenrecht

Vrijwilligerswerk bij het ‘Experimenteel Jongeren Adviescentrum Rotterdam’ (EJAR) bracht Fernhout op het goede spoor, hij raakte geboeid door het vreemdelingenrecht. Na zijn afstuderen is hij vier jaar in de vluchtelingenpraktijk werkzaam geweest, tot hij besloot terug te willen naar de universiteit. Hij solliciteerde op een baan bij de VU en kwam zo toch nog op de universiteit terecht waar hij voorbestemd was om naar toe te gaan (“God straft onmiddellijk”). Via de Katholieke Universiteit Nijmegen en een vluchtelingenrechtelijke promotie aan de UvA werd Fernhout in 1990 benoemd tot hoogleraar in Nijmegen.

In 1999 volgde het hoogtepunt van zijn carrière toen hij werd gevraagd om Nationale ombudsman te worden. “Dat had volgens mij te maken met mijn achtergrond in het vreemdelingenrecht waar toen veel aandacht voor was en mijn stevige bagage uit het bestuursrecht. Het is een prachtig, eervol beroep, maar ook een eenzaam beroep; je vormt in je eentje een Hoog College van staat.” Na één termijn moest Fernhout zich in 2006 noodgedwongen om gezondheidsredenen terugtrekken. Zijn oude universiteit was hem echter niet vergeten en vroeg hem direct terug als bijzonder hoogleraar. Recent is hij met emeritaat gegaan.

Ik ben jurist

Fernhout heeft uit zijn studie meegenomen "de diepe overtuiging dat ik jurist ben en dat dit de enige studie is die voor mij heel geschikt is. Mijn Rotterdamse scriptie over het asielrecht is heel bepalend geweest voor het verdere verloop van mijn carrière. Ik heb tijdens mijn studie de liefde voor het staatsrecht en later voor het bestuursrecht ontdekt. Maar het was vooral de overtuiging: 'dit is wat ik wil, wat bij mij past' die ik in mijn studie vond. Dat gaf mij zelfvertrouwen en zekerheid en ik heb er nooit spijt van gehad."

Aan studenten wil Fernhout meegeven dat hij ervan overtuigd is dat je je carrière niet moet (willen) plannen. "Het klinkt mij altijd wat onwerkelijk in de oren en leidt meestal tot teleurstelling en frustratie." Voor Fernhout is het belangrijkste dat je doet wat je leuk vindt. "Het is echt het allerbelangrijkste om te studeren in de vakken die je het leukst vindt, die het dichtst bij je hart liggen. Anders lukt het niet en breng je niet alleen je studie, maar ook je carrière niet tot een goed einde."

Publicatiedatum: 5 maart 2014
Aangepast: 12 april 2018