Shelly in de Spotlight

Shelly Wu
Ik ben een soort duizendpoot binnen de master.

Shelly Wu, LLM

Mastercoördinator Financieel Recht

Een onverwachte verbinding tussen Rechten en Economie

“Geboren en getogen in Rotterdam was het voor mij een logische keuze om aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te studeren. Hoewel de studie Economie mij ook interesseerde, koos ik uiteindelijk toch voor Rechtsgeleerdheid. Toen ik in 2002 afstudeerde, werkte ik als student-assistent op de faculteit bij het Opleidingscentrum Recht & Praktijk (ORP), dat zich bezighield met de organisatie van juridische postacademische cursussen, maar inmiddels niet meer bestaat. Na mijn afstuderen ging ik hier tijdelijk aan de slag als cursuscoördinator. Zodoende kwam ik in contact met de sectie Bedrijfseconomie, die samen met het ORP een financieel economische opleiding voor insolventieadvocaten verzorgde. In die sectie werkten destijds voornamelijk economisch geschoolde docenten. Zo kwam ‘Economie’ toch weer op mijn pad. Deze opleiding wordt nu na 20 jaar nog steeds met succes aangeboden, maar de sectie is enige jaren geleden samengegaan met twee andere secties die nu samen de sectie Handels- en Ondernemingsrecht & Financieel recht vormen.

De sectie Bedrijfseconomie was toentertijd bezig met het opzetten van de master Financieel recht, een afstudeerrichting die nog niet binnen Erasmus School of Law werd aangeboden. Mij werd gevraagd of ik interesse had om hieraan mee te werken en zo werd ik de allereerste opleidingscoördinator binnen de faculteit. Ik zag het als een mooie kans en uitdaging om met een klein clubje bevlogen collega’s een interdisciplinaire en vooral unieke opleiding op te zetten. Op dat moment bestond namelijk nog nergens anders in Nederland een opleiding Financieel recht. Ik bleef parttime werkzaam bij het ORP en de overige tijd werkte ik bij de sectie Bedrijfseconomie om de master op te zetten.”

Meerdere functies tegelijkertijd

“Sindsdien ben ik altijd verbonden geweest aan deze master, al heb ik gedurende een groot gedeelte van mijn loopbaan twee - en zelfs een tijdje drie – parttimefuncties tegelijk gehad, allemaal binnen Erasmus School of Law. In alle jaren die ik inmiddels op de faculteit rondloop, hebben steeds nieuwe mogelijkheden mijn pad gekruist en heb ik heel diverse taken gehad waardoor het nooit verveelde. Na het ORP ben ik enige jaren bestuurssecretaris en coördinator bij de Onderzoekschool Maatschappelijke Veiligheid, coördinator van het Erasmus Instituut Toezicht & Compliance, secretaris van de Stichting Compliance & Toezicht en secretaris van de Faculteitsraad geweest. Bijna allemaal parttimefuncties die nieuw waren of werkzaamheden die een (nieuwe) start nodig hadden. Dat was soms best een uitdaging. Er was dan geen overdracht of inwerkperiode, maar het gaf ook veel vrijheid om iets op mijn eigen manier op te zetten. Sinds een paar jaar ben ik mij volledig gaan focussen op mijn werkzaamheden bij de master Financieel recht, waarbinnen mijn takenpakket met de jaren steeds uitgebreider is geworden.”

Een ware duizendpoot

“Wat ik in een week doe, varieert heel erg, omdat ik mij met veel verschillende dingen bezighoud. Ik ben een soort duizendpoot binnen de master en ‘bemoei’ me graag met van alles. Sinds de start van de opleiding ben ik erbij betrokken en sta daarom bekend als de vraagbaak van de opleiding. Ik vind het daarnaast erg leuk om overal van op de hoogte te zijn en gaandeweg ook van de onderwijsdidactiek. Naast de algemene coördinatie van de opleiding, ondersteun ik mijn collega’s daar waar nodig, gevraagd en ongevraagd. Waar ik in een week druk mee ben, is afhankelijk van wat op dat moment aandacht vraagt of urgentie heeft. Zo ben ik soms heel druk met het organiseren van een symposium en dan weer met het scriptietraject als scriptiecoördinator of met een onderwijsherziening. Op dit moment gaat veel van mijn tijd naar het ondersteunen van de docenten in het onderwijs gezien de huidige perikelen rondom COVID-19.”

Passie voor organiseren

“Als student-assistent bij het opleidingscentrum kwam ik erachter dat ik organisatie en afwisselende taken erg leuk vond. Ook bij het opzetten van de master Financieel recht kwamen mijn organisatorische vaardigheden goed van pas. Prof. dr. Auke de Bos en prof. dr. Han Donker, de founding fathers van de master Financieel recht, hadden natuurlijk de plannen al bedacht, maar het was aan mij om de organisatie van het onderwijs op poten te zetten en de docenten daar waar nodig te ondersteunen. Ik kreeg daarbij veel vrijheid, de ruimte om te groeien en hun vertrouwen. Daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. Vanuit mijn functie als opleidingscoördinator kwam ik in aanraking met allerlei afdelingen binnen en buiten de faculteit en ontmoette ik veel nieuwe mensen. Zo kreeg ik steeds weer nieuwe kansen aangeboden, maar van de sectie Bedrijfseconomie en de alsmaar groeiende master Financieel recht heb ik mij dus nooit los kunnen of willen maken.”

Mijn grootste uitdagingen

“Hoewel ik veel voldoening haal uit mijn diverse takenpakket binnen de faculteit, waren er ook periodes waarin ik eigenlijk met te veel dingen bezig was. De grootste uitdaging was om op meerdere plekken de ballen in de lucht te houden. Ik wil altijd graag alles helemaal goed doen. Wat ik aan het begin van mijn carrière als een uitdaging ervaarde, was het gaan werken in een organisatie vol ervaren hoogopgeleiden die ‘alles beter weten’, terwijl ik zelf pas net afgestudeerd was. Ik wilde natuurlijk geen flater slaan, maar gelukkig besef je na een tijdje vanzelf dat al die slimmeriken binnen de faculteit ook gewoon mensen zijn.

Momenteel is mijn grootste uitdaging het goed ondersteunen van de docenten bij onze recente masterherziening en de overstap naar online onderwijs. Van de stappen die richting digitalisering zijn gezet, zullen we ook na de coronacrisis profijt kunnen hebben. Wij moeten ons realiseren dat we met nieuwe generaties studenten te maken hebben die opgegroeid zijn in een digitale samenleving en op een andere wijze kennis tot zich nemen. Ik zie veel mogelijkheden waarover ik wil brainstormen met collega’s en waarvoor ik ze wil enthousiasmeren. Nu is het uit noodzaak geboren, maar online onderwijs kunnen we in de toekomst ook heel goed ter aanvulling op het fysieke onderwijs gebruiken.”

Eerste-generatie student

“Ook mijn studietijd zat vol met uitdagingen en nog niet eerder bewandelde wegen. Aangezien mijn ouders niet hadden gestudeerd, was ik een zogenoemde eerste-generatie student. Zij waren niet thuis in het hoger onderwijs en vonden het lastig met mij mee te denken bij mijn studiekeuze of gedurende mijn studententijd. Ieder stap in mijn studententijd was daarom compleet nieuw voor mij. Het was daarom ook een bijzondere periode.

Ik begon pas laat met nadenken over wat ik na het afronden van mijn studie wilde gaan doen en had eigenlijk nog geen duidelijk plan. Misschien omdat ik in mijn omgeving geen rolmodellen had waaraan ik mij kon spiegelen. Gelukkig is dat tegenwoordig toch wel beter. Wel wist ik door het deelnemen aan kantoorbezoeken dat ik niet geïnteresseerd was in de advocatuur. Doe dus vooral tijdig mee met (loopbaan) activiteiten van studieverenigingen en de faculteit om erachter te komen waar je interesses liggen. Ik gun het de huidige eerste-generatie studenten in het bijzonder om er zo achter te komen waar ze zich thuis voelen en wat deze nieuwe wereld voor hen kan betekenen.”

Voldoening

“Waar ik trots op ben, is dat mensen blij zijn met mijn aanwezigheid en met wat ik doe. Het is voor mij heel simpel, de waardering die ik van collega’s krijg voor mijn werk is iets waar ik veel voldoening uit haal. Het is fijn om te zien dat mijn bijdrage aan het team anderen helpt. Dat is wat mijn werk zo leuk maakt en waarom ik mij thuis voel binnen Erasmus School of Law. Ik ben niet geïnteresseerd in de status van mijn positie of mijn plek in de hiërarchie, zolang het werk maar uitdagend is en ik voldoening haal uit wat ik doe.

Wat is je mooiste herinnering?

De geboorte van mijn kinderen.

Wat is je hobby?

Ik hou heel erg van reizen en lezen, maar sinds de geboorte van mijn kinderen lees ik een stuk minder. Ik leer mijzelf sinds kort piano spelen, want dat is altijd een wens van mij geweest.

Wat is je favoriete boek?

Heb ik niet zo zeer. Ik lees van alles, maar ik kan mij de boekenreeks ‘De Kronieken van Belgarion’ nog goed herinneren. Het is een soort epische fantasy, waar ik me als kind helemaal in kon verliezen.

Wat is je favoriete film?

Ik kijk geregeld films, mijn favoriete genre is Thrillers.

Wat is je lievelingseten?

Aziatisch, maar wel de échte Japanse keuken en niet de verwesterde versie.

Wat is je favoriete reisbestemming?Nieuw-Zeeland. Na mijn afstuderen ben ik hier met drie vriendinnen geweest. Ik vond het bijzonder mooi door de ruigheid van de landschappen en de geschiedenis van de inheemse bevolking.
Wat wilde je vroeger worden?Reisleidster.
Hoe zouden anderen jou omschrijven in drie woorden?

Perfectionist, behulpzaam en bescheiden.

Heb je een tip voor studenten?Veel studenten hebben tegenwoordig het gevoel dat ze heel veel moeten (kunnen) doen naast hun studie (tweede studie, bijbaantje, verenigingen, sporten, stage) en ook nog eens tegelijkertijd, maar vergeet ook niet te genieten van je studententijd en jezelf niet te verliezen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen