Bestuurskundige Bert George wint Belgische dissertatieprijs

Bestuurskundige dr. Bert George van de Erasmus Universiteit Rotterdam wint de driejaarlijkse prijs voor de beste Belgische dissertatie in de publieke economie. Deze Joseph Merlot-Joseph Leclercq Award  wordt uitgereikt door het CIRIEC (Centre International de Recherches et d'Information sur l'Economie Publique, Sociale et Coopérative) en omvat onder andere een geldprijs van EUR 3,500 en een officiële huldiging.

Bert George onderzocht voor zijn proefschrift de strategische planning in publieke organisaties. Waarbij te denken valt aan een strategisch planningsproces waar verschillende stakeholders worden betrokken en diverse instrumenten gebruikt voor het ontwikkelen van een nieuw strategische plan.

Betrek visionaire en creatieve mensen
Zijn proefschrift Unravelling the determinants of strategic planning effectiveness in public organizations uitgevoerd bij Universiteit Gent, bevat concrete aanbevelingen over hoe publieke organisaties hun strategische planningsprocessen kunnen optimaliseren. Strategische planning zou namelijk geen louter financiële oefening moeten zijn, uitgevoerd door de financieel directeur van een publieke organisatie. Het is belangrijk dat visionaire en creatieve mensen worden betrokken bij strategische planning. Zij zijn de personen die tijdens de invoering van het plan dit breed kunnen dragen en “verkopen” binnen de organisatie. Hierdoor wordt daadwerkelijk strategisch denken gestimuleerd.

CV

Over Bert George
Dr. Bert George is universitair docent publiek management bij het Departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is co-directeur van de master in public management, senior lid van het Nederlands Instituut voor Overheid,  en medevoorzitter van de EGPA Study Group on Strategic Management in Government. Zijn onderwijs en onderzoek richten zich op strategie, gedrag en prestaties bij de overheid. Hij heeft over deze onderwerpen uitgebreid gepubliceerd in internationale wetenschappelijke topbladen en trad op als expert consultant voor - onder andere - de OESO.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 4082135, kooistra@essb.eur.nl