Marloes Nederhand wint Education Prize 2022 voor praktisch onderwijsonderzoek

Marloes Nederhand ontvangt de Educational Prize uit handen van rector magnificus Annelien Bredenoord
Alexander Santos Lima

Dr. Marloes Nederhand, assistant professor in Curriculum Innovation and Professional Skills bij Erasmus School of Social and Bahavioural Sciences, is de winnares van de Education Prize 2022. Ze ontving de prijs tijdens de Opening Academisch Jaar 2022-2013 voor haar baanbrekend onderzoek naar onderwijsmethoden. Uit het juryrapport: “Haar diepgaande inzicht in theorie en praktijk heeft belangrijke tastbare onderwijsverbeteringen opgeleverd waar onze studenten profijt van hebben.”

De meeste onderwijsonderzoekers houden het bij studies uit het lab. Nederhand daarentegen is in staat om met succes nieuwe onderwijsmethoden te testen in echte klaslokalen. Ze heeft daarmee al zeer concrete resultaten geboekt. Zo heeft ze bijvoorbeeld een animatie ontwikkeld over hoe feedback van studenten wordt gebruikt om het onderwijs te verbeteren. Het tonen van de animatie zorgt ervoor dat de respons van studenten meer dan verdubbelt.

Aannames uit literatuur in praktijk toetsen

Daarnaast weerlegt Nederhand aannames uit de literatuur. Zij testte bijvoorbeeld of het informeren van studenten over veranderingen in een cursus na de cursusevaluatie in een online samenvatting de betrokkenheid van studenten bij dergelijke evaluaties beïnvloedt. Hoewel dit een veelgeprezen methode was in de literatuur, toonden de samenvattingen geen effect op de betrokkenheid van studenten.

Arie Kers

Impact binnen en buiten onze universiteit

Hiermee toont ze het vitale belang aan van het testen van theoretische veronderstellingen in de dagelijkse praktijk. De resultaten zijn daarom meteen gebruikt om de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) in onze universiteit verder te optimaliseren. De jury: “Zij heeft zowel binnen als buiten onze universiteit een aanzienlijke (maatschappelijke) impact gehad door voortdurend het belang van onderwijs in onderzoeksontwerp en beleidsvorming te benadrukken.”

Marloes Nederhand is een talent uit eigen huis: in 2010 begon zij aan Erasmus Universiteit Rotterdam aan haar studie Psychologie. Twaalf jaar later heeft ze het geschopt tot assistant professor én Education Research Ambassador bij de Community for Learning and Innovation aan onze universiteit. Haar korte loopbaan maakt haar prestaties des te opmerkelijker.

Over de Education Prize

De Education Prize gaat jaarlijks naar een docent aan Erasmus Universiteit Rotterdam die op een bijzondere manier is opgevallen. Bijvoorbeeld door een gepassioneerde manier van college geven of door een vernieuwende onderwijsstijl te gebruiken. Vorig jaar ging de prijs naar dr. Ana Uribe Sandoval, het jaar daarvoor naar alle docenten aan onze universiteit, vanwege de extra inspanningen in coronatijd.