Onderzoek naar de twee gezichten van cannabis krijgt VIDI subsidie

Cannabis heeft twee gezichten. Enerzijds legaliseren steeds meer landen cannabis en neemt het geloof in medische voordelen toe. Anderzijds, is er een zorgelijke toename van gebruik in kwetsbare groepen. Cognitief Neurowetenschapper Janna Cousijn van de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgt een NWO-VIDI subsidie van 800.000 voor haar onderzoek naar deze twee gezichten van cannabis.

Op dit moment is het wetenschappelijke, publieke en politieke debat tussen goed of kwaad van het gebruik van cannabis verhit.  Aan de ene kant neemt het geloof in cannabis als medicijn voor mentale problemen toe maar aan de andere kant zijn er zorgen over toegenomen gebruik bij kwetsbare groepen. Bij deze groepen worden de gevolgen voor de gezondheid, onder ander verslaving, steeds duidelijker. Het VIDI-project “Blowing minds; detangling the highs and lows of cannabis for brain health” omarmt de twee gezichten van cannabis en zal de positieve en negatieve wisselwerking tussen cannabisgebruik en mentaal functioneren in kaart brengen in zowel medicinale als recreatieve gebruikers. Wat het project verder uniek maakt is het volgen van gebruikers uit verschillende landen waardoor naast de rol van gebruiksmethode en product, ook de rol van culturele context onderzocht kan worden.

Onderzoeker Janna Cousijn ‘Ik zie het project dan ook als een mijlpaal: Op wetenschappelijk vlak omdat ik een klap meerdere kennishiaten aanpak en op maatschappelijk vlak, omdat we eindelijk de juiste antwoorden kunnen geven op vragen vanuit gebruikers, zorgprofessionals en de politiek.’

Het NWO-Talentprogramma Vidi is een financieringsinstrument voor ervaren onderzoekers. Het stelt onderzoekers, die al een aantal jaren onderzoek doen op postdocniveau, in staat een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en daartoe zelf één of meer onderzoekers aan te stellen.

Over Janna Cousijn

Dr. Janna Cousijn is in 2012 gepromoveerd bij de Universiteit van Amsterdam en sinds 2021 werkzaam als Universitair Hoofddocent bij het Departement Psychology, Education & Child Studies, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Daarnaast is zij sinds 2017 visiting research fellow, bij het Center for BrainHealth, School of Behavioral and Brain Sciences, University of Texas at Dallas, VS.

Janna Cousijn is wereldwijd een vooraanstaande wetenschapper op het gebied van cannabis onderzoek. Zij heeft al diverse prestigeuze prijzen en grants op haar naam staan, o.a. een ERC Starting grant “Aging Brain Matter; a developmental key to addiction risk and resilience” (2020) en een NIDA-NIH RO1 grant. Ze is Deputy Regional manager van het blad Addiction en de oprichter van het Neuroscience of Addiction Lab gevestigd bij de EUR en UvA.

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06-83676038, kooistra@essb.eur.nl