World Bank vermeldt BIG’R in rapport

Veel mensen over en naast zebrapad
Jan van der Ploeg

Behavioural Insight Group Rotterdam (BIG’R) heeft een plek gekregen in het onlangs gepubliceerde landenrapport Behavioral Science around the World: Profiles of 10 Countries van de World Bank Group (2019). Het rapport geeft een overzicht van tien landen waarin diverse onderzoeksorganisaties bijdragen aan gedragsverandering. BIG’R is een samenwerkingsverband tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en de gemeente Rotterdam.

Belang vermelding door World Bank

De World Bank is een van de grootste, internationale organisaties die aan de hand van gedragsinzichten beleid maakt. Met dit landenrapport wordt een brede doelgroep bereikt, onder andere politici, bestuurders, onderzoekers, managers, bedrijven, banken en maatschappelijke organisaties. Voor de Erasmus Universiteit Rotterdam is de vermelding van BIG’R dan ook een mooie manier van maatschappelijke impact.

Initiatiefnemer vanuit de EUR prof.dr. Semiha Denktas: ‘De eerste twee jaar heeft het team van BIG’R heel bewust niet de buitenwereld opgezocht. Eerst zijn we keihard aan de slag gegaan om goed en gedegen werk te kunnen leveren. Inmiddels zijn er al veel concrete resultaten behaald en is de evaluatie positief. Nu is het tijd om te laten zien wat BIG’R aan het doen is. Daarom is de vermelding in het World Bank rapport een mooie erkenning’.

Nauwe samenwerking zorgt voor effectiever gemeentebeleid

Hoe zorg je ervoor dat mensen hun vuilnis niet op straat maar in de vuilnisbak gooien? En hoe zorg je ervoor dat mensen die een afspraak hebben gemaakt met de gemeente, ook daadwerkelijk naar die afspraak komen? Binnen BIG’R werken onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam samen met beleidsmakers van de gemeente Rotterdam om het gedrag van Rotterdammers positief te veranderen.

Mariska Zegveld, per 1 juni 2019 gemeentelijk projectmanager van BIG’R vult aan: ‘BIG’R onderzoekt of problemen en uitdagingen waar de gemeente Rotterdam primaire verantwoordelijkheid voor draagt, kunnen worden aangepakt door het gedrag van mensen positief te beïnvloeden vanuit een wetenschappelijke invalshoek, vastgestelde werkwijze en bewezen methodiek. Van stadsbeheer tot maatschappelijke ontwikkeling, alle clusters van de gemeente Rotterdam zijn vertegenwoordigd in BIG’R. Vertegenwoordigers van die verschillende clusters halen de vragen op die binnen het betreffende werkveld spelen. Deze vragen worden wetenschappelijk onderzocht, oplossingen en interventies worden kleinschalig in de praktijk getest op beoogd resultaat en omgezet in effectiever gemeentebeleid. Rotterdam speelt met de inzet van BIG’R een grote rol in de discussie hoe dit vorm te geven binnen een overheidsorganisatie.’ Meer weten projecten en resultaten? Kijk dan op de website www.bigrotterdam.nl.

BIG’R onderscheidt zich van andere onderzoekscentra

BIG’R is het enige project in Nederland waarbinnen onderzoekers en ambtenaren op locatie en van a tot z samenwerken. De kans dat de uitkomsten van onderzoeken goed worden geïmplementeerd, is daardoor groot.

Ook uitzonderlijk is dat BIG’R interdisciplinair werkt. Niet alleen gedragswetenschapers zijn betrokken, maar ook bestuurskundigen, sociologen en gedragseconomen. De bestuurskundigen zijn in staat om goed te kijken hoe het beleidsproces loopt. De sociologen hebben oog voor hoe bijvoorbeeld ongelijkheid tussen sociale groepen een rol speelt bij (het uitblijven van) gedragsverandering. En de gedragseconomen werken minder empirisch en meer met rekenmodellen. Deze verschillende expertises zijn ontzettend waardevol.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB,

Het World Bank rapport: Behavioral Science around the World: Profiles of 10 Countries