Zowel een lage als gevorderde emotionele intelligentie bij kinderen met sociale angst

Emotionele intelligentie sociale angst

Waarom zijn sommige kinderen meer sociaal angstig dan andere kinderen? Volgens de ene denkrichting zijn sociaal angstige kinderen niet goed in het lezen van de mentale emotionele status van anderen, terwijl een andere denkrichting stelt dat sociaal angstige kinderen juist “te emotioneel intelligent” zijn. Een nieuwe studie door onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) laat zien dat zowel lage als een gevorderde emotionele intelligentie (“mindreading”) gerelateerd zijn aan sociale angst in kinderen.

Het onderzoek van pedagoog Lisa van der Storm e.a. laat zien dat kinderen met hoge scores op sociale angst een lagere emotionele intelligentie hebben, terwijl kinderen met een bovengemiddelde intelligentie minder hoog  scoren op sociale angst. Voor kinderen met een bovengemiddelde emotionele intelligentie geldt dit verband echter alleen als zij tevens een hoge mate van zelfbewustzijn laten zien. Dit uit zich bijvoorbeeld in blozen als gevolg van een sociale beoordeling door anderen.

Gevolgen voor behandeling sociale angst

De onderzoeksuitkomsten brengen belangrijke implicaties met zich mee voor de behandeling van sociale angst bij kinderen. Interventie strategieën zouden afhankelijk van de mate van emotionele intelligentie moeten focussen op de sociaal-cognitieve capaciteiten. Daarnaast moet er gelet worden op de gevoeligheid voor de meningen van anderen en een verhoogd zelfbewustzijn van kinderen.

Publicatie details:

Milica Nikolić*, Lisa van der Storm* (Sociologie, Erasmus Universiteit Rotterdam) Cristina Colonnesi, Eddie Brummelman, Kees-Jan Kan & Susan Bögels: “Are Socially Anxious Children Poor or Advanced Mindreaders?” in Child Development, 16th of May 2019, doi:10.1111/cdev.13248

*auteurs delen eerste auteurschap.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl