Salwa Hammoudi liep stage bij Erasmus Universiteit Rotterdam

Salwa Hammoudi (bestuurskunde) liep stage bij de Erasmus Universiteit Rotterdam
Ik vond het superinteressant om te zien hoe het onderwijs wordt georganiseerd

Salwa Hammoudi

liep stage bij Erasmus Universiteit Rotterdam

Als tweedejaars bachelorsstudent heb ik een bijzondere stage gedaan. Ik hoefde daarvoor niet ver van huis te gaan, maar ben juist heel dichtbij gebleven, namelijk bij het Departement of Public Administration and Sociology (DPAS) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Mijn stage ging over onderwijsmanagement. De eerste kennismaking vond ik erg spannend, maar ik werd gelukkig snel op mijn gemak gesteld. De medewerkers van DPAS, mijn collega’s, stonden altijd klaar om vragen te beantwoorden als er onduidelijkheden waren.

Vier dagen in de week van 8:30 tot 17:00 liep ik stage en tweemaal per week begon ik mijn dag samen met mijn stagebegeleider. Op de maandagen bekeken we samen de agenda van die week en namen door aan welke vergaderingen ik kon deelnemen, bijvoorbeeld een onderwijsoverleg, blokmeetings, trainingen voor personeelsleden, etc. Ik vond het superinteressant om te zien hoe het onderwijs wordt georganiseerd en hoe je dit uiteindelijk als student terugziet in de praktijk. Ik vond heel leerzaam om te zien hoe er wordt gezocht naar oplossingen voor struikelblokken die studenten opmerken. Als stagiair mocht ik hier ook over brainstormen en mijn ideeën delen.

Zelfvertrouwen

Naarmate de weken vorderden merkte ik dat ik met meer zelfvertrouwen de vergaderingen inging. Dit kwam omdat ik steeds meer afwist van de procedures en de onderwerpen die besproken werden. Ook de waardering vanuit de collega’s van DPAS hielp daarbij.

Ik kreeg door deze stage een goede impressie van wat ik na mijn opleiding kan verwachten. Hoe beter de stageplek bij je past, hoe leerzamer je stage is. Doe daarom je best om een stageplek te vinden bij een organisatie die jij interessant vindt. Waar zie jij jezelf later werken of is er een publieke organisatie waar je altijd al een kijkje in de keuken had willen nemen? Een stage is daarvoor een perfect moment.  Het is een ontzettend leerzame ervaring en je ontwikkelt jezelf als toekomstige professional!

Mijn tips:

1. Neem de tijd om organisaties te selecteren die jij echt interessant vindt. Wat spreekt jou aan? Bij welk onderdeel van de organisatie wil je stage lopen?

2. Het mooie van een stage is dat je kunt ervaren hoe jij je voelt en hoe je functioneert in een professionele omgeving. En hoe beter je weet wat je wilt leren, hoe interessanter je stage is. Waar ben je goed in en wil je nog beter in worden? Wat vind je lastig en zou je willen ontwikkelen? Geef aan wat je wilt, de meeste bedrijven vinden dat heel fijn!