Artsen in de Actualiteit: Behandeling in oorlogsgebied

Lunchlezing door Erik Frijters
Doctors office in a tent
woensdag 17 apr 2024, 12:15 - 13:15
Gesproken taal
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Planes flying in a triangle shape

Oorlog is helaas steeds relevanter geworden in de afgelopen jaren. Het aantal oorlogsslachtoffers loopt daarom ook op. Maar wat gebeurt er eigenlijk met gewonden in oorlogsgebied? Hoe wordt er bijvoorbeeld medische hulp verleend in een door de lucht snellende helikopter? En wat voor ongebruikelijke verwondingen komt men in oorlogstijd juist vaak tegen?

In deze lezing vertelt luitenant-kolonel Erik Frijters over zijn werk als vliegarts bij de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht. Waar je in het ziekenhuis in alle rust gebruik kan maken van de modernste apparatuur is dat in oorlogsgebied wel anders. Wat komt een arts in oorlog tegen? Hoe behandel je iemand in de lucht? En hoe werk je als niet alleen het leven van je patiënt, maar ook je eigen leven in gevaar is?

Luitenant-kolonel Erik Frijters is vliegarts bij de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht. Hij is meerdere malen uitgezonden naar onder andere Afghanistan en Mali. Daarnaast is hij voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Lucht- en Ruimtevaartgeneeskunde.

In de lunchlezingenreeks Artsen in de Actualiteit kijken we naar artsen die werken op plekken die vaak in het nieuws, de krant, of online ter sprake komen. Nu in de actualiteit, maar altijd actueel. Hoe ervaren zij deze prominente plekken? Met onder meer op dinsdag 26 maart straatarts Michelle van Tongerloo over het behandelen van daklozen, en op maandag 8 april jeugdarts dr. Petra de Jong op het programma om te spreken over kinderen in asielzoekerscentra.

Deze lunchlezingenreeks wordt georganiseerd door de Academiecommissie van de Medische Faculteitsvereniging Rotterdam (MFVR) en Studium Generale van de Erasmus Universiteit.

Datum: Woensdag 17 april 2024
Tijd: 12:15-13:15 uur
Locatie: Collegezaal 2, Onderwijscentrum Erasmus MC
Moderatie: Lenya Slierendrecht
Toegang: gratis, reserveren sterk aanbevolen.

Georganiseerd door Studium Generale en de Academiecommissie van de Medische Faculteitsvereniging Rotterdam (MFVR).