Close the Gender Gap: Doe mee met de EUR Wikipedia Edit-a-thon

Gesproken taal
Engels

Kunstinstituut Melly

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Vier de vrouw en reken af met de Gender Gap! De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind je nog op te veel plekken terug. Wist je bijvoorbeeld dat maar 18% van alle Engelstalige Wikipedia pagina’s over vrouwen gaan? Deze International Women’s Day pakken we dit probleem aan met een programma vol tips, tricks, en praktische handvaten. Help mee om de Gender Gap te verkleinen!

Wikipedia zou wel eens de eerste plek kunnen zijn waar de meeste van ons kijken als we op zoek zijn naar informatie. En dat terwijl de vrouw er zo sterk ondervertegenwoordigd is. Er zijn genoeg vrouwen, of vrouw-gerelateerde onderwerpen, die een plekje verdienen en jij kan hier een steentje aan bijdragen tijdens deze Edit-a-thon op International Women’s Day. Creëer een pagina, vul er eentje aan of vertaal. Of kom gewoon langs om te leren over het belang van zichtbaarheid voor emancipatie.

Het programma

• Dr. Laura Braden (ESHCC) geeft een workshop waarin ze alles vertelt over het bewerken, vertalen en aanmaken van pagina’s en de vrijwilligers van Wikimedia Nederland lopen rond om te assisteren. Wat maakt het Open Source-principe van de online encyclopedie zo bijzonder en aan welke eisen moet een goede pagina voldoen?

• Prof. dr. Hanneke Takkenberg (ECWO) vertelt over het belang van een grotere zichtbaarheid van vrouwen op onder meer Wikipedia maar ook in het zakenleven en de maatschappij als geheel;

• Risa Togo sprak met studenten die met veel enthousiasme een Wikipedia-pagina schreven en creëerde er een vlog over. Wat dreef hen een pagina aan te maken en wat waren de bevindingen tijdens het schrijven?

• Je-Anne Dirksz maakte de visual voor International Women’s Day en deed hiervoor onderzoek naar non-binariteit en zelfreflectie, tijdens de Edit-a-thon vertelt zij over de resultaten van haar zoektocht;

• Bezoek de tentoonstelling van Jennifer Tee!

Voorkennis niet nodig, neem wel je eigen laptop mee. Hapjes en drankjes worden verzorgd.

Deze Edit-a-ton wordt jaarlijks georganiseerd in het kader van vrouwendag maar mocht je andere ideeën hebben om Wikipedia inclusiever te maken, kom dan ook vooral langs!

Dit programma wordt mogelijk gemaakt door Studium Generale, ECWO (Erasmus Centre for Women and Organisations), dr. Laura Braden (Erasmus School of History, Culture and Communication), Wikimedia Nederland en Kunstinsituut Melly.

Je-Anne Dirkzs

Datum: Woensdag 8 maart 2023
Tijd: 18:00-21:00 uur (inloop 17:30 uur)
Locatie: Kunstinstituut Melly (Witte de Withstraat 50, Rotterdam)