Coronavirus, lachgas en de Rotterdamse vuilniscrisis in Studio Erasmus

dinsdag 25 feb 2020, 20:30 - 21:45
Gesproken taal

Theater Rotterdam, locatie Schouwburgplein

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 25 februari o.a.: viroloog Marion Koopmans over het nieuwe coronavirus en anesthesioloog Markus Klimek over de effecten van lachgas.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 25 februari 2020 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Onschuldige roes of potentiele killer? Anesthesioloog Markus Klimek over de effecten van lachgas, het (aankomende) verbod hierop en andere recreatieve middelen uit de medicijnkast van het ziekenhuis.
  • Het Rotterdamse afvalprobleem: stadscollege door econoom Robert Dur. Zijn gedragsinterventies en nudges de oplossing voor de vuilniscrisis? Moet Rotterdam meer of juist minder afval ophalen?
  • Kan blockchain het internet redden? – Dion Bongaerts (Rotterdam School of Management) ontving 3,3 miljoen euro onderzoekssubsidie om samen met de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam een alternatief voor het huidige internet te ontwikkelen. Vertrouwen – volgens de onderzoekers dé basis van een gezonde (online) samenleving – moet gedecentraliseerd worden met blockchaintechnologie, in plaats van gekapitaliseerd door grote techreuzen als Google en Facebook.
  • Is het coronavirus (de volgende keer) te stoppen? – Marion Koopmans (hoogleraar virologie en adviseur bij de WHO) over de uitbraak in China en de race tegen de klok van de onderzoekers die dit nieuwe virus proberen te begrijpen én bestrijden.

Met livemuziek van Bonno Getz & the Happy Paps!

Datum: 25 februari 2020
Tijd: 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam locatie Schouwburgplein
Moderatie: Geert Maarse