International Women's Day 2023

Engels
Kamer
De Doelen, Jurriaanse Zaal, Schouwburgplein 50, Rotterdam
Meld je aan Voeg toe aan agenda
De Doelen

Graag verwelkomen wij jullie op Internationale Vrouwendag 2023 voor een bijzonder programma vol actie i.s.m. en in De Doelen in Rotterdam. We presenteren inspirerende talks, een studentenpanelsessie, spoken word, drinks, bites en live muziek. In samenwerking met De Doelen belichten we de huidige postitie van en het perspectief op Women in Art.

Tijdschema

15:30 deuren open

16:00 programma

17:00 drinks and bites

20:15 concert Angie Stone (het programma in de middag is gratis; voor Angie Stone moet je zelf een kaartje kopen)

Programma Women in Art

Op ons evenement presenteren we twee lezingen: een van Fleur Pierets en een van Sanne Koevoets. Daarnaast hebben we een panelgesprek met o.a. SCEDI, studenten van onze Student Council Equity, Diversity and Inclusion, waar we ons richten op de positie en portrettering van vrouwen in kunst, media en maatschappij.

Fleur Pierets

Fleur Pierets is een bekroonde performancekunstenaar, schrijver, spreker en activist die in haar werk balanceert tussen fotografie en theorie, performance en non-fictie. Ze is gefascineerd door gender, identiteit en gemeenschap en vraagt zich af hoeveel van je karakter vastligt en hoeveel door de maatschappij wordt geconstrueerd.

In haar lezing zal Fleur ons meer vertellen over de portrettering en positionering van vrouwen in media, tv en literatuur en hoe iedereen een verschil kan maken. Ze zal dit verweven met haar persoonlijke ervaringen als kunstenaar en activist.

Spoken word

Een van onze studenten houdt een spoken word over Women in Art.

Sanne Koevoets

Dr. Sanne Koevoets is Senior Lecturer in Intersectional Studies of Media and Culture aan het Erasmus University College en onderzoeker van Transformative Repair bij het DIT Platform aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Houdt Hollywoodcinema een 'male gaze' in stand? Hoe kunnen we spectatorship ontwikkelen en inzetten als een vorm van cultureel verzet? En waarom moeten we erkennen dat elke blik intersectioneel is? Sanne zal het concept van spectatorship gebruiken om te beargumenteren dat het publiek een belangrijke rol speelt in het vormen, reproduceren of ondermijnen van (normatieve) machtsverhoudingen.

Panel talk

In een panelgesprek met studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (o.a. met SCEDI, studenten van de Student Council Equity, Diversity and Inclusion), praten we over de positie en portrettering van vrouwen op onze universiteit, in de samenleving en in de kunst en media.

Concert Angie Stone

's Avonds treedt de Amerikaanse zangeres Angie Stone op in de Doelen. Wij hebben een aantal kaarten voor het concert gereserveerd. Je kunt je kaart voor het concert vastleggen door hier te klikken. Let op: je moet het kaartje voor het concert zelf betalen (de rest van het programma is gratis) en er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar.

Laat ons weten of je erbij bent!

Heb je interesse om op 8 maart te komen? Laat het ons weten door een email te sturen naar ideacenter@eur.nl. We rekenen op je aanwezigheid als je ons laat weten dat je erbij bent.

We hopen dat we je mogen verwelkomen in De Doelen!

Met vriendelijke groet,

IDEA Center (voorheen D&I Office)
ideacenter@eur.nl