Leeskabinet-lezing: Oek de Jong over zijn nieuwste roman 'Zwarte Schuur'

donderdag 17 okt 2019, 20:00 - 21:15
Voeg toe aan agenda

Op zijn negenenvijftigste heeft schilder Maris Coppoolse een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De internationale pers schrijft erover, het publiek stroomt toe. Maris staat op het toppunt van zijn roem.

In de coverstory van een weekblad wordt de bron van zijn obsessieve werk blootgelegd: een misdaad die hij op zijn veertiende beging. Niemand in zijn omgeving is hiervan op de hoogte. Zijn vrienden en bekenden zijn geschokt. Alles begon in een zwart geteerde schuur op een eiland.

We zien Maris als kunstenaar in Amsterdam en New York en kijken diep in zijn huwelijk met de levenslustige en avontuurlijke, maar ook door schuld getekende Fran, dat dreigt vast te lopen. Door de coverstory herleeft zijn jeugd en vooral die zondagmiddag op het eiland toen hij meeging naar een boerenschuur en niet mee had moeten gaan.

Zwarte Schuur van Oek de Jong is een roman over leven met een trauma en de verwerking ervan, over de vrouwen die Maris in de loop der jaren confronteren met zichzelf en over de kracht van een grote liefde.

Interview door Berrie Vugts.

Oek de Jong (1952) studeerde kunstgeschiedenis. Hij was redacteur bij De Revisor en doceerde aan de universiteiten van Leiden en Berlijn. In 1977 debuteerde Oek de Jong met een verhalenbundel. Zijn doorbraak kwam in 1979 met de roman Opwaaiende zomerjurken, waarvoor hij de F. Bordewijk-prijs ontving. De roman Pier en oceaan uit 2012 werd bekroond met de Gouden Uil, de F. Bordewijk-prijs en de Zeeuwse Boekenprijs.

Lezing donderdag 17 oktober 20.00-21.15 uur

Gratis toegang, ook voor niet-leden. Inloop vanaf 19.30

Aanmelden via leeskabinet@eur.nl of bel 010 - 408 1195

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, (Erasmus Building, 1e verdieping)

Na afloop signeert de auteur, boekverkoop door boekhandel v/h Van Gennep.