Opening 'Illustratum' Erasmus Gallery

Gebouw
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Onafhankelijke en kritische journalistiek gaat hand in hand met het gebruik van illustraties. Op 19 september opent de tentoonstelling Illustratum in de Erasmus Gallery en staat volledig in het teken hiervan.

Waar de schrijvende journalist het woord gebruikt om nieuws en opinie te brengen, gebruikt de illustrator/cartoonist het (getekende) beeld om commentaar te geven op maatschappelijke en politieke ontwikkelingen in de wereld. Meer nog dan een fotograaf kan een illustrator met beeld duiding en kritiek leveren en een rol spelen binnen het publieke debat.

‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’

De tentoonstelling Illustratum staat volledig in het teken van illustraties. Te zien is een selectie van originele tekeningen die overwegend tussen 1970 - 1995 zijn gemaakt door illustratoren, kunstenaars en getalenteerde studenten voor de onafhankelijke, journalistieke universiteitskrant Quod Novum*. Daarnaast maakte kunstenaar Luuk Bode twee illustraties op de wanden, geënt op de nostalgie van rokerige redactievergaderingen, gedrukte media, en de grote mate van onafhankelijkheid van het universiteitsblad.

Tijdens de opening gaat Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van Erasmus Magazine (EM), in gesprek met kunstenaar Luuk Bode en wordt er livemuziek gespeeld door ‘The Erasmus Music Collective’.

* Quod Novum, gestart als onafhankelijk journalistiek medium op de Erasmus Universiteit, is ontstaan na de democratiseringsgolf die eind jaren ’60 op de Nederlandse universiteiten plaatsvond en is de voorloper van het huidige onafhankelijke online platform Erasmus Magazine.

Illustratum