Promotie A.S. (Anja) van der Schoor

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

A.S. van der Schoor verdedigt haar proefschrift op dinsdag 24 oktober 2023, getiteld: ’MOVEing micro-organismen: het effect van de ziekenhuisomgeving en screening strategieën op microbiologische veiligheid‘.

Hieronder volgt een korte samenvatting over het proefschrift:

Op 18 mei 2018 verhuisde het Erasmus MC Universitair Medisch Centrum van een oud ziekenhuisgebouw met voornamelijk twee- en vierpersoonskamers en gedeelde badkamers naar een nieuw ziekenhuisgebouw met 100% éénpersoonskamers en privé badkamers. Het doel van dit proefschrift was bepalen of dit nieuwe ziekenhuis en daarmee de overgang naar 100% éénpersoonskamers, heeft gezorgd voor een microbiologisch veiliger ziekenhuis. Wij beschouwden het nieuwe ziekenhuis als microbiologisch veiliger wanneer de omgevingscontaminatie in het algemeen en/of met bijzonder resistente micro-organismen (BRMO) lager is en wanneer er minder acquisitie/transmissie van BRMO plaatsvindt in vergelijking met de oudbouw. Tevens is er in dit proefschrift onderzocht hoe screenings methoden voor BRMO bij opname verbeterd kunnen worden en wat de huidige samplingsmethoden voor detectie van contaminatie in de omgeving in Europa zijn.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.