Promotie C.E.E. (Chantal) van Andel

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op 12 April 2022 verdedigt C.E.E. van Andel haar proefschrift, getiteld: ‘Clinical Grade Differences Between Ethnic Minority and Majority Students: Institutional-, assessor-, and student-related factors’.

Proefschrift in het kort:

Dit proefschrift bestaat uit vier onderzoeken die probeerden te verklaren waarom studenten zonder een migratieachtergrond hogere cijfers halen dan studenten met een  migratieachtergrond tijdens de coschappen van de geneeskundeopleiding. Het achterliggende doel van deze onderzoeken was om diversiteit en inclusie binnen de geneeskunde te vergroten. Een diverse patiëntenpopulatie is immers gebaat bij een diverse dokterspopulatie.

De rationale voor dit proefschrift staat omschreven in Hoofdstuk 1. Etniciteit-gerelateerde verschillen in coschapcijfers vormen een probleem dat veroorzaakt wordt door meerdere factoren. Hoofdstuk 2 en 3 concentreerden zich op institutionele factoren die deze cijfer verschillen konden verklaren, zoals het effect van heersende normen binnen de  geneeskundeopleiding en de evaluatiesystemen die gebruikt worden tijdens de coschappen. Hoofdstuk 4 en 5 concentreerden zich op meer individuele factoren, welke zowel aan beoordelaars of studenten gerelateerd konden zijn. Deze factoren hadden betrekking tot systematische bias van beoordelaars en de mate waarin zij gelijkenissen met studenten waarnemen, en de sociale leerervaringen en zelf-regulatieve focus van studenten tijdens de coschappen.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.