Promotie C.S. (Carmen) Sergiou

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 19 Mei 2022 verdedigt C.S. Sergiou haar proefschrift, getiteld: ‘Understanding the Aggressive Brain. High-Definition transcranial Direct Current Stimulation (HD-tDCS) in reducing aggression and as a treatment intervention in forensic patients’.

Proefschrift in het kort:

Agressief gedrag is nog steeds een groot probleem in de maatschappij. De hersenprocessen onderliggend aan agressief gedrag en het voorspellen hiervan is cruciaal voor de behandelingen in de forensische zorg. Huidige behandelingen blijken vaak niet voldoende te werken binnen de forensische sector en ook niet voldoende te leiden tot een vermindering in gewelddadige recidive. Hierdoor is de interesse naar innovatieve interventies in de neurowetenschap toegenomen. Doormiddel van neurowetenschap kan worden gekeken naar een bepaalde afwijkende activiteit of tekorten in het brein die in relatie kunnen staan met agressieve gedragingen. Een veelbelovende interventie die de afwijkingen in het brein kan beïnvloeden is transcraniële Direct Current Stimulation (tDCS). Dit is een neuromodulatie techniek die het gedeelte van het brein dat onderliggend is aan agressief gedrag kan moduleren (beïnvloeden).

In dit proefschrift is de effectiviteit van High-Definition (HD)-tDCS in het verlagen van agressie en het verhogen van empathische vaardigheden onderzocht bij forensische patiënten met een gewelddadig delict. Om dit te onderzoeken is er gebruik gemaakt van elektro-encefalografie (EEG), vragenlijsten en gedragstaken die empathie en agressie meten. De bevindingen in dit proefschrift hebben kunnen aantonen dat agressieve responses en zelf-gerapporteerde agressie is afgenomen na een week behandeling met tDCS. Het gebruiken van neuromodulatie in de forensische praktijk staat nog in de kinderschoenen, maar dit proefschrift is een goede eerste ‘proof of concept’ studie. Dit proefschrift heeft kunnen de effectiviteit van tDCS als behandelmethode in het reduceren van agressief gedrag en het moduleren van elektrofysiologische activiteit in het brein van forensische patiënten kunnen aantonen.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.