Promotie L. (Lydia) Baan Hofman

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 17 mei 2024 verdedigt L. Baan Hofman het proefschrift met de titel: ‘Voor een pedagogiek van gedeelde antwoorden: Op zoek naar een thuis in tijden van klimaatcrisis

Korte samenvatting van het proefschrift:

Als opgroeien betekent 'thuis proberen te zijn in de wereld', dan hebben jongeren het extra zwaar in tijden van klimaatcrisis. Hun bewoonbare aarde wordt materieel bedreigd: huizen dreigen te heet te worden of onder water komen te staan. Maar ook hun normale manier om de wereld te begrijpen, om ermee vertrouwd te raken, werkt niet meer. De toekomst is niet vanzelfsprekend beter dan het heden, zoals we gewend zijn te denken. Hoe kunnen we tieners helpen om te antwoorden op en zich thuis te voelen in een wereld in crisis?

In dit proefschrift stelt Lydia Baan Hofman een conceptueel kader voor een pedagogiek voor. Vanuit een perspectief van feministische klimaatfilosofie onderzoekt ze theoretisch hoe schoolgaande jongeren antwoord kunnen geven op tijden van klimaatcrisis en ecologische destructie - of, geïnspireerd door Donna Haraway's notie, hoe ze response-able, of antwoordelijk, kunnen worden. Baan Hofman presenteert vijf elementen van een voorgestelde Pedagogiek van gedeelde antwoorden: kennis, zorg, denken, verbeelding en zelf. Ze put daarvoor uit (feministische) wetenschaps- en technologiestudies, feministische en dekoloniale theorieën, politieke en sociale theorie en onderwijsfilosofie.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.