Promotie L.B. (Leonieke) Breunis

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

L.B. Breunis verdedigt haar proefschrift op dinsdag 29 November 2022, getiteld: ’Protecting Children Against Tobacco Smoke and Alcohol Exposure from the Start‘.

Samenvatting:

Een gezonde generatie groot te brengen begint bij een rook- en alcoholvrije zwangerschap. We leerden dat alcoholconsumptie vaak wordt ontkent tegenover verloskundig zorgverleners, terwijl het nog regelmatig voorkomt (5,3%). Om te kunnen stoppen met roken en alcohol drinken moeten vrouwen goed worden ondersteunt. Een nieuwe manier om vrouwen te ondersteunen hierbij is middels beloningen. Wij vonden potentiele nadelen van het gebruik van beloningen om stoppen met roken tijdens de zwangerschap te bevorderen, zoals het risico op het beperken van autonomie. Ook gaven vrouwen in onze groepsinterviews bijvoorbeeld aan dat stoppen-met-roken-zorg laagdrempelig benaderbaar moet zijn. Met deze inzichten ontwikkelden wij de SAFER pregnancy interventie, om zwangere vrouwen en vrouwen met een kinderwens te ondersteunen bij het stoppen met roken en alcohol drinken. Vrouwen werden ondersteund middels groepssessies, een online platform en beloningen. Met deze interventie stopte 28% van onze deelnemers met roken, ondanks veel problemen geassocieerd met een lage sociaaleconomische status. Op basis van dit onderzoek gecombineerd met reeds bestaand onderzoek concludeerden we dat beloningen ook gebruikt moeten worden in bestaande stoppen-met-roken-zorg voor zwangere vrouwen. Geen van de deelnemende vrouwen dronk alcohol.
Na de geboorte moeten kinderen beschermd blijven tegen sigarettenrook, bijvoorbeeld met rookvrije zones. Wij toonden aan dat de rookvrije zone rondom het Erasmus MC en twee scholen breed werd gesteund door volwassenen (76%) en pediatrische patiënten (89%) en dat het aantal rokers binnen de zone bijna halveerde. Buiten de zone was de toename van het aantal rokers veel kleiner dan de afname binnen de zone; dit toont aan dat de rookvrije zone het roken demotiveert. Het aanspreken van roken binnen de rookvrije zone wordt meestal positief of neutraal beantwoord (64%) en zorgt ervoor dat rokers de zone verlaten of hun sigaret uitdoen (74%).

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.