Promotie M.C. (Miranda) Lutz

De rol van prestaties bijhouden in psychopathologie
Promotor
Prof.dr. I.H.A. Franken
Promotor
Prof. dr. P.A.C. van Lier
Co-promotor
Dr. R. Kok
vrijdag 12 jan 2024, 13:00 - 14:30
Type
Promotie
Ruimte
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op vrijdag 12 januari 2024 verdedigt M.C. Lutz het proefschrift met de titel: ‘De rol van prestaties bijhouden in psychopathologie‘.

Korte samenvatting over het doel van het proefschrift:

Dit proefschrift onderzoekt de rol van je vermogen om je prestaties bij te houden bij mentale stoornissen. Prestatiemonitoring is een cognitief controleproces, dat de verwerking van fouten en conflicterende informatie omvat. Dit wordt aangedreven door hersenactiviteit van, voornamelijk, de anterieure cingulaire cortex. Zoals bij veel cognitieve controleprocessen (zoals remming) is dit vermogen van de hersenen om informatie te verwerken belangrijk voor de regulering van emoties en gedrag. Uitgebreid onderzoek bevestigt dat cognitieve controleprocessen een invloedrijke rol spelen bij het risico op het ontwikkelen of verergeren van psychische stoornissen, zoals verslaving en angst. Het huidige proefschrift bouwt voort op dit onderzoek, waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van gedragsmetingen en neurofysiologische indices. Ten eerste bevestigt een meta-analyse dat twee maten van foutverwerking systematisch worden verminderd bij patiënten met externaliserende stoornissen. Ten tweede worden ze voorgedragen als biomarkers voor externaliserende psychopathologie. Ten derde zijn is je vermogen op prestaties bij te houden volop in ontwikkeling bij kinderen van 7 tot 12 jaar oud. Deze ontwikkeling hangt ook samen met de afname van emotionele en gedragsproblemen bij basisschoolkinderen. Ten slotte wordt het monitoren van prestaties onder sociale druk geassocieerd met sociale angst op volwassen leeftijd, ongeacht het je temperament. De resultaten van dit proefschrift bevestigen de rol van prestatiemonitoring bij mentale stoornissen en identificeren nieuw vraagstukken voor onderzoekers en psychologen, om cognitieve controle als maat in de diagnostiek en behandeling te overwegen. Bijvoorbeeld, het verminderde hersenactiviteit kan bijvoorbeeld worden gestimuleerd met hersenmodulatie bij patiënten met een verslaving.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.