Promotie S.N. (Steven) Blok

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 6 juni 2024 verdedigt S.N. Blok het proefschrift met de titel: ‘Collectieve actie door burgerinitiatieven: burgerinitiatieven als afspiegeling van het vermogen tot collectieve actie en een burgermaatschappij‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Burgerinitiatieven zijn groepen mensen die actie ondernemen omdat ze het belangrijk genoeg vinden om er iets aan te doen. Wanneer mensen samen actie ondernemen, worden ze geconfronteerd met de relevante problemen van collectieve actie. Dit proefschrift heeft twee onderzoeksdoelen: Het eerste doel is het vergroten van kennis over het vermogen tot collectieve actie van burgerinitiatieven. Hoe ontwikkelt dit vermogen zich, en hoe wordt het onderhouden? Dit onderzoek is ten tweede gericht op het ontrafelen van de gespannen relatie tussen burgerinitiatieven en goedbedoelende overheden die—mogelijk op basis van misverstanden—veel van deze initiatieven verwachten. Deze dissertatie draagt bij aan collectieve actietheorie, crowding theorie, civil society literatuur en public value literatuur.

De belangrijkste bevindingen en conclusies van dit proefschrift bieden belangrijke overwegingen voor de praktijk en discussiepunten voor onderzoek.  Wanneer burgers zichzelf organiseren en collectieve actieproblemen overwinnen, moeten ze samenwerken met andere individuen, conflicten oplossen en een moreel beroep doen. Deze activiteiten vergroten het vermogen van de mensheid om samen te werken. Tegelijkertijd concludeert dit proefschrift dat burgerinitiatieven het risico lopen geïnstrumentaliseerd te worden, omdat ze vaak geoptimaliseerd zijn om te werken met de overkoepelende oriëntatie van overheden. Uiteindelijk dreigen burgerinitiatieven door deze situatie overvraagd en uitgeput te raken.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.