Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights

Documentaire & discussie
dinsdag 16 okt 2018, 16:00 - 18:00

Worm (Boomgaardsstraat 71, Rotterdam)

Koop kaartjes! Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

De burgerrechtenbeweging was een van de belangrijkste bewegingen van de 20ste eeuw. Het leidde tot de geweldloze campagnes die de rechten voor alle Afro-Amerikanen veilig stelden, die andere Amerikanen al hadden. Alhoewel de beweging zeer progressief was, was het een dominant mannenbolwerk. Documentairemaker Nevline Nnaji onderzocht de bijdragen van Afro-Amerikaanse vrouwen, hun moeilijkheden en ervaringen in de documentaire Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights.

Welke rol hadden deze vrouwen in de burgerrechtenbeweging? Is het noodzakelijk dat een maatschappelijke beweging divers is om succesvol te zijn? En welke lessen kunnen we trekken voor de toekomstige rol van vrouwen in het creëren van een ​​inclusieve samenleving?

Door de persoonlijke verhalen van Afro-Amerikaanse vrouwelijke activisten van de burgerrechten, vertelt Nnaji het onbekende verhaal over de politieke marginalisering van deze vrouwen tussen enerzijds de door mannen gedomineerde Black Power-beweging en anderzijds de overwegend witte en feministische beweging uit de middenklasse in de jaren zestig en zeventig. De documentaire onthult ook hoe deze marginalisering uiteindelijk leidde tot de mobilisatie van alle gekleurde vrouwen en het ontstaan van een verenigde feministische beweging.

Na de screening is er een discussie met regisseur Nevline Nnaji, het programma zal worden gemodereerd door Amarantha Groen en Çağlar Köseoğlu.

Nevline Nnaji is filmregisseur en multimediakunstenaar uit Northampton, MA. Haar werk richt zich op de worstelingen ervaringen van Afro-Amerikaanse vrouwen. Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights is haar eerste lange documentaire. Nnaji woont en werkt in Berlijn, Duitsland.

Amarantha Groen is tutor in de Geesteswetenschappen aan Erasmus University College. Onlangs heeft ze het vak Feminist Philosophy opgezet waarin zij momenteel ook lesgeeft. Çağlar Köseoğlu is ook tutor aan Erasmus University College, in zijn lessen richt hij zich op literatuur, politiek en postkoloniale theorie. Beide zijn naast docent ook auteur van dichtbundels.

Datum: Di 16 oktober
Tijd:  16.00 - 18.00 uur (deuren open om 15.30 uur)
Locatie: Worm (Boomgaardsstraat 71, Rotterdam)

Ticket informatie
Toegang: gratis

Georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met het Institute of Social Studies Den Haag, Worm Rotterdam, Erasmus University College, Diversity & Inclusion Office EUR en 105 jaar EUR - Science meets city.