Stranger in Paradise

Gesproken taal
Engels

L0-01, Sanders Building

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

"The world is not fair. I was born here, you were born there.” - Teacher in Stranger in Paradise.

Migratie staat torenhoog op de politieke agenda; meer of minder migratie en wel of geen asielzoekerscentrum in jouw gemeente? We hebben er allemaal wel een mening over. Is Europa een soort fort dat bijna niet meer binnen te treden is en kan er beter worden geïnvesteerd in opvang in eigen regio? Of kunnen de meest welvarende landen ter wereld best een beetje meer doen voor migranten en zijn we de laatste jaren veel te streng geworden? Wat zijn de effecten van onze mening voor de migrant? Hoe ervaart de mens achter de migrant dit duwen en trekken van Europa? Mag je als migrant hoop houden in de keiharde realiteit van het niet welkom zijn?

De film Stranger in Paradise bevindt zich op het snijvlak van documentaire en fictie en onderzoekt de machtsverhouding tussen Europa en migranten. In een klaslokaal in Sicilië, vlak achter de muren van fort Europa, krijgen net gearriveerde migranten les van een leraar met krankzinnige trekjes. Het ene moment stoot hij ze genadeloos af, dan weer sluit hij ze zalvend in zijn armen. Staat zijn ambigue persoonlijkheid symbool voor de manier waarop Europa met migranten omgaat? Met een introductie door dr. Mieke Kox.

Dr. Mieke Kox is assistent professor aan de Erasmus School of Law en promoveerde in februari op hoe wet- en regelgeving wordt ervaren door mensen zonder verblijfsrecht. Zijn deze nog wel moreel verantwoord of eist de uitzichtloosheid zijn tol?

Stranger in Paradise I 2017 I regie: Guido Hendrikx I 72 minuten

Dit programma wordt georganiseerd door Studium Generale.

Datum: Dinsdag 2 april 2024
Tijd: 16:00-17:30 uur (inloop vanaf 15:45 uur)
Locatie: Sanders L0-01
Moderatie: Lenya Slierendrecht
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen.