Table Talk | One year #MeToo

woensdag 14 nov 2018, 12:30 - 13:30

Sanders L1-013, Campus Woudestein

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Table Talk is een open gesprek tussen studenten rond een actueel topic. Deze editie gaat over de Me Too hashtag die een jaar geleden viral ging, en de discussie en veranderingen die daarop volgden.

Een jaar geleden ging de hashtag Me Too viral op social media om aan te tonen hoe wijdverspreid seksueel geweld en wangedrag plaatsvindt. De hashtag volgde direct op beschuldigingen tegen Hollywood filmproducer Harvey Weinstein in The New York Times. Aan het einde van die dag was de hashtag meer dan 200.000 keer ge(re)tweet, en meer dan 500.000 keer aan het einde van de tweede dag. Op Facebook werd de hashtag gebruikt door meer dan 4.7 miljoen mensen in de eerste 24 uur.

In alle culturen komt seksueel geweld voor en de openbaringen brachten een discussie op gang over zowel het wangedrag als de beste manier om dit te voorkomen en veranderen. Het ontketende ook een pittige discussie over machtsverhoudingen, puritanisme en trial by media. Wat vind jij dat er veranderd is in dit jaar? Heeft het vrouwen en mannen aangemoedigd om te spreken over hun ervaringen? Heeft het geholpen om mensen te laten reflecteren op hoe ze zich gedragen en tot elkaar verhouden? Is de Me Too beweging een heksenjacht geworden? En heeft het genoeg veranderd of is de verandering de verkeerde kant op aan het gaan? Bestaat er na #MeToo nog een onschuldige flirt? En moeten en willen we juridische toestemming geven voor we seks hebben?

Wil je graag (open en respectvol) praten over dit onderwerp? Kom dan meepraten! Schrijf je nu in en ontvang verdere informatie over de mail. Meedoen is gratis en inclusief lunch, inschrijven is verplicht. Voertaal is Engels.

Table Talk

Heb je de behoefte om het gesprek aan te gaan met andere studenten over maatschappelijke ontwikkelingen, interessante thema’s of de actualiteit? Om ideeën en gedachtes te delen met andere studenten van verschillende disciplines en achtergronden? Studium Generale biedt met Table Talk een moment aan om te praten, discussiëren en/of te luisteren.

Elke sessie draait om een onderwerp waarover geen uitgebreide kennis nodig is. Het is een informeel moment om te praten over interessante en complexe thema’s.

De talks zijn in het Engels en worden gemodereerd door Camie Karstanje, programmamaker wetenschap voor Studium Generale en recent afgestudeerde aan de EUR (2015).

Datum: woensdag 14 november 2018
Tijd: 12.30 - 13.30 uur (Inloop: 12.15u)
Locatie: Sanders L1-013, Woudestein campus

Ticket informatie