Talkshow Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam, Kleine Zaal

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Studio Erasmus at IFFR 2019

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 20 oktober met Lans Bovenberg en Paul van Geest, Xandra Kramer, Richard Staring en Alex van Stipriaan.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 20 oktober 2020 in de Kleine Zaal van Theater Rotterdam staan o.a. op het programma:

• Bezinning in de economie? - Econoom Lans Bovenberg en theoloog Paul van Geest over de dringende behoefte aan filosofische en theologische reflectie. De twee hoogleraren, die afgelopen jaar een bijzondere dubbeloratie hielden, pleiten voor een nieuw licht op de economie, te beginnen bij het economieonderwijs. Waarom kunnen theologie en economie niet zonder elkaar? En welke handvatten bieden ze om uit deze crisis te komen?
  • Wordt de rechtsstaat onbetaalbaar? - Toegang tot de rechter is een mensenrecht en is bovendien cruciaal voor duurzame economische groei. Maar dit grondrecht staat onder druk. Voor veel mensen (en kleine bedrijven) is een civiele procedure simpelweg te duur. Met haar prestigieuze VICI-beurs onderzoekt hoogleraar privaatrecht Xandra Kramer hoe de financiering anders geregeld kan worden.
  • Eén op de acht Rotterdammers heeft tot slaaf gemaakte Afrikaanse voorouders in de familie. In zijn boek ‘Rotterdam in slavernij’, dat volgende week overhandigd wordt aan burgemeester Aboutaleb, onthult Alex van Stipriaan (hoogleraar Caraïbische geschiedenis) een onbekend stuk Rotterdamse geschiedenis. Hij laat zien wie in Rotterdam betrokken waren bij de slavernij (veel meer mensen dan alleen rijke kooplieden en regenten) en stelt de vraag wat dat anno nu betekent.
  • Hoe zorgt Rotterdam voor haar ongedocumenteerde inwoners in tijden van corona? - Minicollege door Richard Staring, over het onderzoek waaruit blijkt dat illegalen in Rotterdam niet naar de dokter gaan uit angst om gesnapt te worden (terwijl ze wél recht hebben op medische zorg).

En livemuziek van NOHMI Jazz Trio!

Datum: Dinsdag 20 oktober 2020
Tijd: 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam locatie Schouwburgplein, Kleine zaal
Moderatie: Geert Maarse
Toegang: gratis maar reserveren sterk aanbevolen

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.