Undercover met Mr. Big | Online lezing

Online lezing door mr. Joost Verbaan
dinsdag 16 jun 2020, 16:00 - 17:30
Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Hoe ver mag justitie gaan om een verdachte achter de tralies te krijgen? Wat als een moordverdachte niet veroordeeld kan worden omdat het bewijs niet sluitend is maar het onderzoeksteam 100% ervan overtuigd is dat hij of zij schuldig is? Biedt de - internationaal omstreden - undercovermethode Mr. Big een oplossing? En zo ja, tot welke prijs?

Bij de uit Canada overgevlogen Mr. Big-methode wordt een verdachte door een team undercoveragenten in de val wordt gelokt om – vaak jaren na de rechtszaak – alsnog te bekennen. Er wordt hen bijvoorbeeld een baan voorgehouden, want als voormalig verdachte in een moordzaak ligt afglijden op de loer en het vooruitzicht op stabiliteit blijkt goed lokaas. Voordat met het werk mag worden begonnen, moet de verdachte alleen nog even vertellen wat er nou werkelijk is gebeurd, toen. Is een dergelijk afgedwongen bekentenis wel rechtsgeldig?

In deze online lezing vertelt mr. Joost Verbaan over verschillende zaken in Nederland. Zijn dit soort zeer groots opgezette James Bond-achtige praktijken het eigenlijk wel waard om de – vaak incidentele - moordenaar op te pakken of moet dit worden voorbehouden aan grootschalige, meervoudige delictplegers? Houdt deze methode stand in hoger beroep? En als het Nederlands recht de methode toelaat, hoe groot moet de verdenking zijn om een hele undercoveroperatie op te starten?

Mr. Joost Verbaan is directeur van het Erasmus Centre for Penal Studies (ECPS), docent bij de Erasmus School of Law (ESL) en strafrechtadvocaat. Daarnaast werkt hij aan de herziening van het Wetboek van Strafrecht van de Antillen en van Aruba en heeft hij tal van publicaties op zijn naam staan zoals Straf(proces)recht begrepen (Boom Juridisch).

Deze online lezing wordt georganiseerd door de Juridische Faculteitsvereniging Rotterdam (JFR), Criminologie In Actie (CIA) en Studium Generale.

Datum: 16 juni 2020
Tijd: 16:00-17:30 uur
Reserveren noodzakelijk. toegangslink wordt via mail toegezonden
Moderatie: Lenya Slierendrecht