WANKLANK - Muziektheater

Muziektheatervoorstelling over Gerard Bolland
muzikanten en acteur op podium
maandag 4 dec 2023, 20:00 - 22:00
Voorstelling
Gesproken taal

Theaterzaal Erasmus Paviljoen

Koop je ticket! Voeg toe aan agenda

Tussen 'cancellen' en 'canon' wordt er flink wat gediscussieerd de laatste tijd. Grote denkers uit het verleden hadden regelmatig ideeën die vandaag de dag niet meer kunnen. Kunnen we hen nog serieus nemen? Of mogen we zwarte bladzijden gewoon overslaan?

Muziektheatervoorstelling Wanklank gaat over Gerard Bolland, de fascistische filosoof des vaderlands. En of je zo iemand een podium moet geven.

In de muziektheatervoorstelling WANKLANK vertelt muziektheatergezelschap KASSETT het verhaal van Gerard Bolland. Honderd jaar geleden was hij grondlegger van het Nederlands fascisme. Ondertussen is zijn naam uitgewist - althans: in 2003 stond zijn borstbeeld in de Tweede Kamer. Na kamervragen van Ronald van Raak werd deze verwijderd. Was dat het juiste besluit?

Twee acteurs en vijf musici kruipen in het hoofd van Bolland. Kunnen ze deze onbegrijpelijke man en zijn seksistische, antidemocratische, fascistische denkbeelden begrijpen? Valt er überhaupt iets van te begrijpen? Of moet je dat niet eens willen?

Na de voorstelling is er een kort nagesprek met o.a. Ronald van Raak, Stine Jensen en het publiek.

Muziektheater door:

Muziektheatercollectief KASSETT en muziekensemble Ikarai
Tekst en regie: Frank Siera

Uit de pers:

Scènes: "Het altijd filosofische en bespiegelende KASSETT-repertoire analyseert de omstreden filosoof Gerard Bolland. Op het podium ontspint zich een boeiend spel."

Meer informatie: https://mckassett.nl/projecten/

Datum: maandag 4 december
Tijd: 20.00 – 22.00
Locatie: Erasmus Paviljoen, theater

Ticket informatie:
EUR-Studenten: Gratis
Overige studenten: € 5,00
Medewerkers: € 20,00
Overige bezoekers: € 20,00

Georganiseerd door muziektheatercollectief KASSETT en muziekensemble IKARAI ism Studium Generale.