Wetenschapscafé Rotterdam: Klaar voor het klimaat van 2050?

Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 30 jan 2023, 19:30 - 21:00
Lezing
Gesproken taal
Nederlands

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Ticket informatie

Inloop: 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur
Toegang: Gratis

Voeg toe aan agenda
Spreker Andy van den Dobbelsteen

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Klaar voor het klimaat van 2050?

Het klimaat verandert sneller dan modellen hadden voorspeld en de uitstoot van broeikasgassen neemt voorlopig niet af. CO2-reductie is voor toekomstige generaties nog steeds heel belangrijk, maar wij zullen ons snel moeten aanpassen aan het nieuwe klimaat: hetere zomers, meer neerslag, maar ook langere periodes van droogte en extremer weer, waaronder steviger stormen.
Het is verstandig om bij alles wat we nu ontwikkelen, bouwen en kopen en hoe we ons gedragen al te doen alsof het al 2050 is. Wat betekent dat en hoe kunnen we ons erop voorbereiden? Andy van den Dobbelsteen zal hierop ingaan en daarbij voorbeelden schetsen.

Andy van den Dobbelsteen is hoogleraar Klimaatontwerp & Duurzaamheid en Coördinator Duurzaamheid aan de TU Delft. Naast zijn serieuze werk aan de universiteit schrijft Andy thrillers, bezoekt hij concerten en festivals en doet hij aan boulderen. Voor zijn werk werd hij geridderd, maar hij heeft geen paard.