Meer dan een spelletje: de maatschappelijke kracht van Feyenoord

Voorkant P+ tijdschrift

Voetbal kan zoveel meer zijn dan een spelletje. Het kan kinderen sociale vaardigheden bijbrengen en fitter maken. Maar ook ouderen uit de eenzaamheid halen en statushouders een kans geven om een bijdrage te leveren aan Nederland. Het Impact Centre Erasmus begeleidt de maatschappelijke activiteiten van de topclub met strategisch impactonderzoek. Het doel: nog meer maatschappelijke power.

In dit artikel voor de P+ special 'maatschappelijke power' gaan Marjelle Vermeulen, Carly Relou en Manon van Asselt dieper in op de samenwerking tussen Impact Centre Erasmus en Feyenoord, met als streven beter aan te sturen op de maatschappelijke effecten van voetbal. Niet alleen de cijfers vergelijken, maar ook de daadwerkelijke impact meten van activiteiten op de levens van de deelnemers en vrijwilligers. Deze inzichten over bereikte maatschappelijke effecten helpen in het verbeteren van de activiteiten die hiervoor worden uitgevoerd.

Recent heeft Impact Centre Erasmus voor Feyenoord een eerste pilot uitgevoerd. Hierin werden twee schoolsport initiatieven vergeleken. De eerste resultaten van het onderzoek tonen aan dat het mogelijk is om verder te meten dan output (zoals aantal vrijwilligers en deelnemers), maar ook inzicht te krijgen in de daadwerkelijke effecten in verschillende contexten en van verschillende activiteiten.

U kunt het artikel hieronder downloaden.